Αναζήτηση στο Internet. Βρίσκουμε αυτό που ψάχνουμε ή τρώμε ό,τι μας ταΐσει η Google;

Το Internet βρίσκεται στη ζωή μας τα τελευταία 20 χρόνια και όπως προφανώς γνωρίζετε όλοι, οι εμπνευστές αυτού του μοναδικού εργαλείου που άλλαξε ριζικά την Ανθρωπότητα είχαν ως στόχο τη δωρεάν διάδοση της πληροφορίας σε όλο τον κόσμο.

google-evil

Μέσα σε αυτά τα χρόνια δημιουργήθηκαν εταιρείες-κολοσσοί που εκμεταλλεύτηκαν (και εκμεταλλεύονται) αυτό το δωρεάν (;) εργαλείο και έχουν καταφέρει να αποκτήσουν εξωπραγματική ισχύ, είτε μιλάμε για οικονομικά μεγέθη είτε για άσκηση πίεσης στα κέντρα αποφάσεων.

Μία από αυτές τις εταιρείες είναι και η Google, μια λέξη που για πολλούς αποτελεί συνώνυμο του Internet, η οποία ξεκίνησε ως μια ακόμη μηχανή αναζήτησης αλλά κατάφερε να ξεχωρίσει από τις υπόλοιπες επειδή προσέφερε τα καλύτερα και πιο στοχευμένα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης (οι δωρεάν αναρτήσεις). Βέβαια, αργά ή γρήγορα θα έπρεπε να βγει και το απαραίτητο παραδάκι από αυτή την υπηρεσία (κάτι καθόλου κατακριτέο), αλλά η κατάσταση με τα πληρωμένα αποτελέσματα αναζήτησης έχει πλέον ξεφύγει σε απίστευτο βαθμό.

Όπως επισημαίνει και μας αποδεικνύει με screenshots ο Aaron Harris (συνιδρυτής του Tutorspree), η Google έχει μετατρέψει τη μηχανή αναζήτησης σε “κατάστημα διαφημίσεων”, αποκλειστικά με δικά της προϊοντα.

auto_mechanic

Screenshot από MacBook Air 13” με browser σε κανονικό μέγεθος, με όρο αναζήτησης “auto mechanic” στην περιοχή TriBeCa (Νέα Υόρκη).

  • 29% Google AdWords
  • 7% Google Maps τοπικά αποτελέσματα αναζήτησης
  • 14% Navigation Bar (Google+ notifications κλπ.)
  • 13% οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης, με πρώτη τη Wikipedia και έπειτα το Yelp, το οποίο είναι ανταγωνιστικό της Google

italian_restaurant

Screenshot από MacBook Air 13” με browser σε κανονικό μέγεθος, με όρο αναζήτησης “italian restaurant” στην περιοχή TriBeCa (Νέα Υόρκη).

  • 30% Carousel με φωτογραφίες από Google+ και Zagat (ανήκει στη Google)
  • 15% Google Maps τοπικά αποτελέσματα αναζήτησης
  • 14% Navigation Bar
  • 9% Google AdWords
  • 4% “ψευτο-οργανικό” αποτέλεσμα αναζήτησης, αφού οδηγεί στο Zagat
  • 7% οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης

iphone_search

Screenshot από iPhone με όρο αναζήτησης “Italian food” στην περιοχή TriBeCa (Νέα Υόρκη).

Ο Harris αναφέρει ότι μετά από 4 full scrolls είδε τα πρώτα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης, καθώς οι προηγούμενες 4 οθόνες παρουσίασαν πρώτα AdWords, καταχώρηση στο Zagat και Google Maps με τοπικά αποτελέσματα.

Εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι η Google θέλει να πετάξει έξω από το παιχνίδι τόσο τους ανταγωνιστές της (ζήτημα για το οποίο έχει κληθεί να δώσει εξηγήσεις αρκετές φορές), όσο και τους επαγγελματίες που δεν πληρώνουν για διαφήμιση σε κάποια από τις υπηρεσίες της, αλλά το πλήγμα το δέχεται και ο τελικός χρήστης που καθοδηγείται σε διαφορετικό προορισμό από αυτόν που αναζητούσε (όπου προορισμός βάλτε ό,τι θέλετε).

Να σημειωθεί ότι η Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) έχει αποστείλει επιστολές σε 24 εταιρείες που διαθέτουν μηχανές αναζήτησης (συμπεριλαμβάνονται οι Google, Microsoft και Yahoo) προειδοποιώντας τους για την πολιτική διαφήμισης που επιλέγουν. Τονίζεται ιδιαίτερα πως θα πρέπει να φαίνεται ξεκάθαρα στον χρήστη ότι ένα αποτέλεσμα αναζήτησης είναι διαφήμιση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι τα τελευταία χρόνια δεν διακρίνονται εύκολα εξαιτίας και της χρήσης φορητών συσκευών με μικρότερες οθόνες όπου ο χώρος είναι περιορισμένος.

Η υπόθεση σηκώνει συζήτηση και πιθανότατα θα κληθούν για εξηγήσεις από τις αρμόδιες επιτροπές ανά τον κόσμο όχι μόνο η Google, αλλά και οι Microsoft, Yahoo για παρόμοιες πρακτικές. Το δυσάρεστο, ειδικότερα για τη Google, δεν είναι ότι προσπαθεί να αποκομίσει κέρδη, αλλά το γεγονός ότι πλασάρει τις υπηρεσίες της με την ταμπέλα του δωρεάν, open-source ή όπως αλλιώς θέλετε…

Θα χαρώ να ακούσω τις γνώμες σας είτε με σχόλιο, είτε στο @celpidis.

Update: Πρόσθεσα και την πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία που μας παρέθεσε ο φίλος ErGreco στο σχόλιο του. Αξίζει να αφιερώσετε λίγο χρόνο για να την παρακολουθήσετε (μπορείτε να επιλέξετε ελληνικούς υπότιτλους).

About Chris Elpidis

Σχόλια, κριτική, κοπλιμέντα, αφορισμοί, δωροδοκίες και ό,τι άλλο θέλετε στο @celpidis και στο Google+
This entry was posted in Featured, Google, Internet. Bookmark the permalink.
  • Όταν έχεις φανταστικό τμήμα μάρκετιγκ και την υπολογιστηκή ισχύ της γκουκλ, κάνεις ότι θέλεις.

  • KingPin

    Εδώ και καιρό έχει ξεκινησει αυτή η συζητηση στο εξωτερικο τα περι μονοπολειου στον τομεα των πληροφοριων.

    Οι λεγομενοι “gatekeepers” των πληροφοριων θα οδηγουνται παντα απο μακρο-οικονομικα κριτητρια και στο internet δημιουργειτε ενα μοναδικο ειδος μονοπωλιου σε πολλους τομεις των υπηρεσιων.

    Τα επομενα χρονια η θα αντιμετωπιστει αυτο το θεμα πολιτικα η θα εχουμε παγκοσμια μονοπωλια που περα απο την αφανιση πολλων θεσεων εργασιας στο service sector θα επιβαλουν και τους ορους τους στους παικτες τις πραγματικης οικονομιας. ( η booking.com ζηταει πια σε καποιες πολεις 20-25 % προμηθεια για να βαλει το Ξενοδοχειο στις πρωτες θεσεις – ενω ειχε ξεκινησει καποτε απο 5-8 % )

    Η google ξεκινησε εξυπνα τις “dont be evil” καμπανιες τις και τελικα αποδειχτηκε οτι ηταν ο λυκος κρυμμενος σε προβια αρνιου.

  • kVel

    Θα συμφωνήσω απόλυτα με την φράση “πλασάρει τις υπηρεσίες της με την ταμπέλα του δωρεάν, open-source ή όπως αλλιώς θέλετε…”. Η Google είναι μια θαυμαστή εταιρία αλλά το ότι παρέχει μερικά πράγματα δωρεάν το κάνει απλά και μόνο για να χρησιμοποιούμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της… Το ότι δεν υπάρχει χρηματικό κόστος δεν σημαίνει ότι είναι και δωρεάν… παίρνει πάντα αυτό που θέλει <> !!

  • Ναι μεν, αλλά.

    Ισχύει σε ένα βαθμό, αλλά το άρθρο είναι ελαφρώς υπερβολικό-sensasionalist στη φύση του.

    -Δεν μπορείς να συνυπολογίζεις και την περιοχή του UI στο χώρο “υπέρ Google” – δηλαδή τί, να σβήσουν τις υπηρεσίες τους;
    -Οι διαφημίσεις είναι (τουλάχιστον) ευκρινώς μαρκαρισμένες
    -Αν το Zagat είναι καλώς εκεί οργανικά, τότε καλώς είναι εκεί. Υπάρχουν στοιχεία ότι πριμοδοτείται;
    -…και βέβαια λαμβάνοντας υπόψη μόνο την οθόνη χωρίς καθόλου scroll είναι επίσης παραπλανητικό.
    -τέλος, διαλέγοντας ένα panel με χαμηλή ανάλυση τα πράγματα γέρνουν ακόμη περισσότερο. Να το πάμε στο άλλο άκρο και να δούμε τί γίνεται στο 1920×1200 desktop μου;

  • Yiannis

    Παντως τον τελευταιο καιρο ειναι απελπιστικα off-target σε αυτα που ψαχνω, ιδιαιτερα αν ψαχνω κατι δυσκολο…

  • Anonymouse

    Υποκλοπές, το άρθρο ‘Οι δημοφιλέστεροι web browsers σε κάθε χώρα’ και το δικό σου άρθρο συνθέτουν ένα σκάνδαλο νομίζω..
    Πολύ πίτα!

  • Nikos

    Θεωρώ το άρθρο υπερβολικό. Στην δική μου αναζήτηση, δεν εμφανίζεται τίποτα πέρα των οργανικών, αντε σε κάποιες δημοφιλής αναζητήσεις στο πάνω μέρος στην θέση των adwords. Όλα αυτά ρυθμίζονται στο προφίλ, αρκεί να θελήσεις να μάθεις πώς να το κάνεις…

  • Anonymouse

    Πόσοι θεωρείς οτί γνωρίζουν πως να ρυθμίζουν το profil τους?

  • Pingback: Αναζήτηση στο Internet. Βρίσκουμε αυτό που ψάχνουμε ή τρώμε ό,τι μας ταΐσει η Google;()

  • Old_boY

    Το οτι βλέπουμε μόνο την κορυφή της σελίδας και δεν κάνουμε scroll down δε σημαίνει τίποτα; Σε μία οθόνη με μεγαλύτερη ανάλυση τα αποτελέσματα θα ήταν διαφορετικά. Και ο κ. Α. Harris και το άρθρο, έπεσαν πολύ έξω…

  • DeHu

    Για ποιο λόγο να μπεις σε ένα παιχνίδι αν δεν ξέρεις τους βασικούς όρους του;

  • Giorgos

    Πάντα υπάρχει χρόνος για αλλαγές, τόσο στην ποικιλία των μηχανών αναζήτησης που χρησιμοποιούμε, όσο και σε άλλου τύπου sites, όπως συστήματα κρατήσεων ξενοδοχείων, πτήσεων κλπ.

  • Jacques Pollemis

    ΕΓΩ ΕΠΕΣΤΡΕΨΑ ΣΤΟ YAHOOOOO

  • xxxxKxxxx

    duckduckgo.com

    kanei akrivws ayto, ejafanizei ola ta adwords, diafhmhseis kai duplicates.
    Pantws ta paraleei to ar8ro, asfalws kai den yparxei tipota “dwrean” oi epiloges einai h kaneis scroll (variesai?) h plerwneis. Egw protimw to prwto.

  • stefanos

    Nai nai epeidei oloi tha to gurisoume tora sto yahoo….Epeidei o allos einai asxetos kai den kserei na kanei modify ta features…Kathe mera to xrisimopoio o google gia polu duskoles anazitiseis kai oute spam exei oute tipota…

  • HOTBOT BABYYYYYYYYYYYYY!

  • ErGreco

    Μία ομιλία που αναφέρεται στις αναζητήσεις της Google. Με μεγάλο ενδιαφέρον.
    http://www.thefilterbubble.com/ted-talk

  • μαριος

    αυτο ακριβως ειχα κατα νου. ωραιος ο τυπος για το λινκ.. Οσοι ενδιαφερονται για το θεμα πρεπει να το παρακολουθησουν .

  • Antreas Arkoudi

    same re lol

  • makis

    Πολλα ατομα , και ειδικα διαχειριστες ιστοσελιδων κανουν χρηση
    πολλων και σημαντικών υπηρεσιων οπως :
    analytics , adsense κ.α
    Δεν γινετε να ειναι δωρεαν αν δεν υπαρχει καποιο κερδος !

    Εδω ακομα και στο fb μια αναρτηση σε fanPage με 20.000 Fans ,
    δεν θα δουν την δημοσίευση πανω απο 800-1300 αν δεν πληρωσεις
    για να την δουν οσοι ειναι fan !!! Δεν μιλαω για μη μελη που εκει θα ηταν λογικο !

    Αρα δεν ειναι παραλογο να βγαινουν 1-3 διαφημίσεις πανω-πανω και καποιες δεξια
    (που δεν τις βλεπουν και πολλα ατομα) και εχει σχεση με την αναζητηση που κανουμε !

  • Pingback: Peeple: Χαμός με την εφαρμογή αξιολόγησης ανθρώπων! Φάρσα ή αλήθεια; [Video]()

  • Stephanos Papanikolopoulos

    Σαφώς και γίνεται δωρεάν χωρίς κέρδος, ειδικά στο χώρο του software, πχ όπως στο GNU Project.