Γιατί το γράμμα ‘χ’ συμβολίζει το άγνωστο; [Video]

Screen Shot 2013-05-09 at 10.24.33 AM

Στα μαθηματικά ο άγνωστος συμβολίζεται με το γράμμα ‘χ’, ενώ το ίδιο γράμμα περίεγραφε παλαιότερα την άγνωστη ακτινοβολία των ακτίνων Χ. Πώς όμως προέκυψε το γράμμα ‘χ’ να συμβολίζει το άγνωστο; O Terry Moore μας εξηγεί το λόγο στο video που ακολουθεί:

This entry was posted in Featured, Misc. Bookmark the permalink.
  • zer0rec0rd

    Ωραίο Το Vid Αλλά Ελέγξτε Λίγο Το Link

  • bla

    ωραίο θα το γράφω στις εξετάσεις μπας και πάρω καμιά μονάδα

  • Leonidas

    Και μια το ονομα,2.
    Αλλες 8 και τη περασες τη ταξη.

  • bla

    lol πολλές είναι!

  • Leonidas

    Εμ εκει ειναι η μαγεια του σχολειου χαχα

  • bla

    indeed 🙂 καλά θα γράψω και διεύθυνση και αριθμό πιστωτικής μπας και πάρω καμιά μονάδα!

  • Leonidas

    Αμα η πιστωτικη εχει χρημα μεσα θα παρεις σιγουρα!

  • The truth

    Den mou akougete polli logiko na anaferei tous tourkous oti boi8isan stin e3eli3i tis mixanikis (engineering)….

  • mkve11

    Το χ είναι δύο χιαστί γραμμές που βγάζουν σε 4 διαφορετικές κατευθύνσεις στον ορίζοντα οι οποίες συνυπάρχουν στο σημείο αναφοράς, έτσι συμβολίζεται η διαφορετικότητα των στοιχείων που ενώνονται δίνοντας το προσδόκιμο απότελεσμα.

    Μόνο που το βλέπεις ως σχηματισμό το καταλαβαίνεις και δε ξέρω τι αναλύσεις επί αναλύσεων κάνει ο ειδικός στο βίντεο γιατί τα αγγλικά μου δεν είναι και τα καλύτερα.

    Θα ήθελα να αναφέρω τη σημαντικότητα των γραμμάτων και τον συμβολισμό αυτών καθ’ όσον πρόκειται για γεωμετρικές συναρτήσεις με άμεσα αποτελέσματα στο χώρο.

    Δυστυχώς θα έπρεπε να υπάρχει ένα μάθημα επεξήγησης των γραμμάτων και τον συμβολισμών τους στο σχολείο, είναι πολύ σημαντικό να κατανοούμε πλήρως τη σημασία και τον συμβολισμό κάθε γράμματος καθώς πρόκειται για μια ξεχωριστή αξία που ενώνεται με άλλες δημιουργώντας ένα θεσπέσιο αποτέλεσμα που ονομάζεται λέξη, πρόταση, λόγος κλπ.

    Ως γνωστόν από τους αρχαίους Έλληνες, “εν αρχή ην ο λόγος”, η κτίση του κόσμου δημιουργείται από τον λόγο. Τώρα θα μου πείτε εδώ βαρκούλες χάνονται και το αιδοίο χτενίζεται αλλά θα έπρεπε να γνωρίζουμε εις βάθος τις συγκεκριμένες αξίες και δε θέλω ν’ ακούσω από κανένα τυχάρπαστο ότι αυτά που λέω έχουν σχέση με αποκρυφισμό, μιλάμε για τη γλώσσα μας.

  • Phil

    Ενδιαφέροντα, όσα λες για το χ, αλλά δεν εξηγούν το γιατί επιλέχθηκε ως o άγνωστος στις αλγεβρικές εξισώσεις. Βλέπεις οι Αρχαίοι Έλληνες, έλυναν γραμμικές και δευτεροβάθμιες εξισώσεις γεωμετρικά. Δεν γνώριζαν άλγεβρα και συνεπώς δεν είχαν καμία χρήση για το χ ως άγνωστο.

    Η Άλγεβρα πρωτοαναπτύχθηκε από τους Βαβυλώνιους και συστηματοποιήθηκε από τους μουσουλμάνους Άραβες.

    Η εξήγηση για τη χρήση του χ, η οποία δίνει ο ομιλητής, έχει να κάνει με την αδυναμία Ισπανών λογίων να μεταφράσουν συγκεκριμένο γράμμα του αραβικού αλφαβήτου. Έτσι αποφάσισαν στη θέση του να βάλουν το Ελληνικό χ που αργότερα μεταφράστηκε στο λατινικό x.

  • Phil

    Δεν σου ακούγεται λογικό γιατί η Ιστορία που έχουμε διδαχθεί στα σχολεία μας αποτελεί περισσότερο ένα πατριωτικό παραλήρημα, παρά μία ψύχραιμη καταγραφή του παρελθόντος.

    Αν το ψάξεις λίγο θα ανακαλύψεις ότι επί Οθωμανικής αυτοκρατορίας, περά από την εκμετάλλευση των κατεκτημένων πληθυσμών και των βιαιοτήτων που συναντά κανείς σε τέτοιες επεκτατικές αυτοκρατορίες, υπήρξε και μια θεματική ανάπτυξη τεχνών και επιστημών.

    Μεταξύ 600 και 1600 μΧ, κυρίως τα μαθηματικά και η μηχανική έζησαν μία ιδιαίτερη άνοιξη. Επιπλέον οι μουσουλμανικοί Μεντρεσέδες αποτελέσαν ίσως τα πρώτα ανώτερα ιδρύματα εκπαίδευσης και χρονολογούνται από το 900 μχ.

    Αν σε ενδιαφέρειπερισσότερο, μπορείς να ψάξεις για τα μαθηματικά του μεσαιωνικού Ισλάμ στο διαδύκτιο

  • επισης οι τουρκοι εξελιξαν τον στρατο. ηταν οι πρωτοι που ειχαν τακτικο στρατο. πιο πριν ηταν απλα 5.000 ουγκ απο τη μια και 5.000 ουγκ απο την αλλη και εκαναν ντου.

  • The truth

    Απο μια γρηγορη αναγγνωση στο google εμαθα οτι οι Μεντρεσεδες υπηρχαν προτου οι τουρκοι εμφανιστουν στην περιοχη και ηταν δημιουργημα των αραβων (δεν ηταν δημιουργημα των τουρκων….Ο Μεντρεσές (αραβ.:مدرسة‎, madrasah, [πληθυντικός مدارس, madāris])
    είναι αραβική λέξη που χρησιμοποιείται για οποιοδήποτε ίδρυμα μόρφωσης,
    κοσμικό ή θρησκευτικό. Τέτοια ιεροσπουδαστήρια υπάρχουν σε όλες τις
    Μουσουλμανικές χώρες.)

    Το ζητημα ειναι εαν οι τουρκοι βοηθησαν στην αναπτυξη της μηχανικης ΟΧΙ στην εκμαθηση μεσω των ιδρυματων. Και αναφερω ενα απο παραδειγμα οτι αν πραγματι οι Τουρκοι αναπτυξαν την μηχανικη γιατι χρειαστηκαν την βοηθεια του Ουρβανου, ο οποίος ήταν ουγγρικής ή σαξονικής καταγωγής και ο οποιος εφτιαξε το μεγαλύτερο πυροβόλο της εποχης και το οποιο επαιξε καθοριστικο ρολο στην αλωση της Πολης?

  • Alex

    Μπορείς να δώσεις κάποια links για μεγάλους Τούρκους φυσικούς – μαθηματικούς κτλ οι οποίοι έμειναν στην ιστορία και είναι εφάμιλλοι μεγάλων επιστημόνων παγκοσμίως γνωστών; Ενδεικτικά αναφέρω μιας και ήδη έχει αναφερθεί τον Ευκλείδη, τον Maxwell (ηλεκτρομαγνητισμός), Τέσλα (AC ρεύμα), Αϊνστάιν, Νεύτων κτλ. Δεν έχω ακούσει ποτέ για κανέναν Τούρκο που να ανήκει σε αυτήν την κατηγορία. Για λογοτέχνες δεν μιλάω, μιας και λίγο πολύ όλες οι χώρες είχαν, έχουν και θα έχουν από αυτούς. Εγώ από όσο ξέρω εκεί που έριχναν μεγάλο βάρος οι Οθωμανοί ήταν στην στρατιωτική τους βιομηχανία (ήταν για παράδειγμα μεγάλοι τεχνίτες με την πυρίτιδα, την οποία όμως δεν ανακάλυψαν αυτοί). Πέρα από αυτό δεν έχω ακούσει κάτι άλλο. Ας μην ενδίδουμε και στην προπαγάνδα των Τούρκων, αυτοί λένε ότι κατέβηκαν από μία κορυφή ονόματι Αλπάι για να δώσουν στη συνέχεια τα φώτα του πολιτισμού σε όλον τον κόσμο και ότι μέχρι και οι Ολυμπιακοί αγώνες είναι δικό τους δημιούργημα. Στις επιστήμες πάντως η ιστορία δεν τους έγραψε. Τέλος για το εάν η ιστορία στα σχολεία αποτελεί πατριωτικό παραλήρημα δεν θα διαφωνήσω (εν μέρη -βλέπε κρυφό σχολειό που δεν υπήρξε ποτέ-), αλλά μην πάμε και στο άλλο άκρο να μιλάμε για “συνωστισμό” στο λιμάνι της Σμύρνης…

  • Phil

    Αν προσέξεις γράφω μουσουλμανικοί μεντεσέδες όχι Τούρκικοι. Βέβαια επί Μουσταφά ΙΙΙ ο Μεντρεσές εξελίχθηκε σε σχολή ναυπηγών και χαρτογράφων.

    Έχεις δίκιο πάντως η ανάπτυξη επιστημών ήρθε περισσότερο λόγο μιας ευημερίας στα “χρυσά” χρόνια της
    Οθωμανικής αυτοκρατορίας παρά από άμεσες συνεισφορές των ίδιων των Τούρκων.

    Αυτό που ήθελα να πω ήταν ότι η ύπαρξη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας επέτρεψε σε Άραβες και γενικότερα Μουσουλμάνους επιστήμονες να συνεχίσουν μία λαμπρή πορεία που είχε βέβαια ξεκινήσει πριν την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

    Τώρα παρατήρησα στο Βίντεο ότι ο ομιλητής μιλά συγκεκριμένα για Τούρκους το οποίο είναι τουλάχιστον ανακριβές.

  • Phil

    Αν έχουμε εμείς μία φορά αηδιαστικά προπαγανδίστικη σχολική ιστορία οι Τούρκοι έχουν 10, δεν διαφωνώ καθόλου μαζί σου.

    Αν διάβασεις την νεώτερη απάντηση μου στον “The Truth”, αναγνωρίζω το λάθος μου, καθώς δεν πρόσεξα ότι ο ομιλήτης μιλά ξεκάθαρα για Τούρκους.

    Αυτό που ήθελα να πώ έιναι ότι υπό τη στέγη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας συνέχισαν και εξέλιξαν το έργο τους μεγάλοι άραβες και μουσουλμάνοι μαθηματικοί. Η επιστημονική κληρονομία τους βέβαια είναι κληρονομιά του αραβικού κόσμου κόσμου και όχι Τουρκική συνεισφορά

  • ΖΗΣΙΜΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

    …οι οποίοι ισπανοι αποφασισαν να χρησιμοποιησουν το “ελληνικο χ” επειδη “Το χ είναι δύο χιαστί γραμμές που βγάζουν σε 4 διαφορετικές κατευθύνσεις
    στον ορίζοντα οι οποίες συνυπάρχουν στο σημείο αναφοράς, έτσι
    συμβολίζεται η διαφορετικότητα των στοιχείων που ενώνονται δίνοντας το
    προσδόκιμο απότελεσμα.”. Λογικο ακουγεται…

  • Phil

    Όντως. Λογικό ακούγεται.

  • Τατσόπουλε/Σκουρλέτη, εσύ;;;

  • AlexU

    Και πιο πάνω ακόμα. Αλέξης….

  • konstantinos81

    Τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά απ’όσο φανταζόμαστε! Επέλεξαν στις εξισώσεις να βάζουν στις παραμέτρους τα πρώτα μικρά γράμματα του λατινικού αλφαβήτου, και στις μεταβλητές (στους αγνώστους δλδ) τα τελευταία. π.χ. ax = b. Το ίδιο εφαρμόσαμε κι εμείς, όταν βλέπουμε λοιπόν μια εξίσωση με 1, 2, 3 ή και περισσότερους άγνωστους όρους, πρέπει να διαχωρίζουμε μια μεταβλητή από μία παράμετρο (παράμετρος σημαίνει σταθερός αριθμός). Έτσι για παράδειγμα στην εξίσωση
    αx + βy + γz = δ τα α, β, γ, και δ συμβολίζουν σταθερούς αριθμούς, ενώ τα x, y, z συμβολίζουν μεταβλητές. (Αριθμούς οι οποίοι μπορούν να μεταβάλλονται).
    Ε, στη συνέχεια αυτή η παραδοχή από τα μαθηματικά μεταφέρθηκε και στις υπόλοιπες επιστήμες…

  • takounas

    ποιο είναι το πατριωτικό παραλήρημα; δηλαδή αν εσύ για να το παίξεις προχώ και κουλ δεν αποδέχεσαι γεγονότα, θα πρέπει απλά να φιμώνεσαι.
    αυτοί που έχουν προσφέρει στην παγκόσμια ιστορία όσο κανείς σε βασανισμούς, να μας λες εσύ για ψύχραιμη καταγραφή γεγονότων.
    καμία σχέση δεν έχει το ισλάμ με τους σελτζούκους τούρκους, μετέπειτα οθωμανούς.
    μηχανική οι άραβες;
    ΤΙ ΑΛΛΟ ΘΑ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ;
    εσύ να μας πεις για τη μηχανική του ισλάμ, εμείς ξέρουμε για τα μαθηματικά (άλγεβρα και μόνον) του ισλάμ

  • takounas

    έτσι ακριβώς. Στο University of Liverpool, το κτήριο του civil engineering έχει ανάγλυφα τα ονόματα των μεγάλων στη μία του πλευρά.
    ξεκινάει με το ARCHIMEDES κι ακολουθεί ο Leonardo.
    Επίσης στο τμήμα των μαθηματικών στο ισόγειο του κτηρίου έχει αφιερώματα στα μαθηματικά όπως τα ανέπτυξαν οι λαοί. έχει κολλάζ με επιτεύγματα που δημιουργούν μερικούς πίνακες ανά λαό.
    έχει την εγγεγραμμένη σφαίρα στον κύλινδο του αρχιμήδη, το ‘μηδείς/ουδείς αγεωμέτρητος εισήτω μου τον οίκο/στέγη’ και διάφορα άλλα. από πλευράς αράβων υπάρχει ένας πίνακας επίσης. από τούρκων όμως δεν υπάρχει κάτι. φταίει η πατριωτική μανία των άγγλων υπέρ των ελλήνων που μας λέει κι ο φιλ.

    έχει και άποψη από ένα βίντεο και μετά πρέπει να δεχθούμε τη συγνώμη του για την ασχετοσύνη του. σχηματίζει άποψη από ένα βίντεο και απευθύνεται σε εμάς λέγοντας να διαβάσουμε. τραγικός, επικίνδυνος.

  • Phil

    Το παραλήρημα σου δεν βγάζει νόημα. Δεν έχει ούτε αρχή ούτε τέλος, ούτε μοιάζει να απαντάει σε κάτι που έγραψα.

    Προσπάθησε να μάθεις καλύτερα Ελληνικά ή αναζήτησε ψυχιατρική βοήθεια.

  • takounas

    “έλυναν οι αρχαίοι έλληνες γραμμικές και δευτεροβάθμιες εξισώσεις γεωμετρικά.”

    όταν λες ΤΕΤΟΙΕΣ ΑΝΟΗΣΙΕΣ ανιστόρητε ουτιδανέ, τολμάς και απαντάς;
    πες μας πως βρίσκει τις ρίζες μίας δευτεροβάθμιας εξίσωσης με το διαβήτη κάποιος.
    Αξεπέραστα άσχετος, επικίνδυνα αμαθής.

  • takounas

    δώσε μας ένα παράδειγμα μίας λυμένης δευτεροβάθμιας ‘γεωμετρικά’.
    ο διόφαντος γνωρίζει τι ήταν ή πάει το μυαλό σου σε όνομα καραβιού;
    σ’αυτά που γράφεις βρίσκει κανείς αποφθέγματα τεράστιας βλακείας.
    οι ισπανοί που είναι μεταγενέστεροι των λατίνων επέλεξαν το ελληνικό χ που μεταφράστηκε στο λατινικό x, αντί να επιλέξουν αρχικά το λατινικό x;
    πάτα alt+F4 και απάλλαξε μας από τη βλακεία σου.

  • Phil

    “οι ισπανοί που είναι μεταγενέστεροι των λατίνων επέλεξαν το ελληνικό χ που μεταφράστηκε στο λατινικό x, αντί να επιλέξουν αρχικά το λατινικό x;”

    Αλήθεια μπήκες στον κόπο να δεις το βίντεο. Την εξήγηση αυτή τη δίνει ο ομιλητής, όχι εγώ. Όσο για το Διόφαντο, αν και κάποιοι τον αποκαλούν πατέρα της Άλγεβράς, ο χαραχτηρισμός αμφισβητείται από πολλούς. Πολλές από τις μεθόδους του μπορούν να βρεθούν σε παλαιότερες μελέτες Βαβυλώνιων, ενώ στα σωζόμενα γραπτά του δεν περιγράφεται, καποία συστηματική μεθοδός παρά σκόρπιες λύσεις προβλημάτων.

    Αν πραγματικά δεν μπορείς να φανταστείς ένα παράδειγμα δευτεροβάθμιας, λυμένης γεωμετρικά, τότε είσαι πολύ πιο αμόρφωτός από ότι φανταζόμουν. Ξεκίνα με την χ^2=2 και βλέπουμε…

    Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να συνεχίσουμε αυτή τη συζήτηση, ημιμαθή ελληνόψυχε, είναι άλλωστε εμφανές ότι χρήζεις άμεσης ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.

  • takounas

    το ‘τετράγωνο’ στα αρχαία μαθηματικά δεν έχει την έννοια του αλγεβρικού, αλλά του γεωμετρικού. τα τετράγωνα των καθέτων πλευρών στο πυθαγόρειο βγήκαν με γνώμωνα και διαβήτη. μη συγχέεις ανόμοια πράγματα. άλλος έβγαζε συμπεράσματα από ένα βίντεο για να ανασκευάσει μετά.
    και σε ερωτώ ξανά. γιατί οι ισπανοί έπρεπε να χρησιμοποιήσουν το ελληνικό χ από τη στιγμή που υπήρχε το λατινικό x; is it because it was all greek to them?
    δεν πρόκεται να δω ένα βίντεο που παρουσιάζει μία θεωρία, πρώτον γιατί είμαι στην εργασία μου και δεν έχω ηχεία, δεύτερον γιατί άλλη μία θεωρία είναι απλά μία θεωρία. όπως λέμε κι εμείς των θετικών επιστημών, μία θεωρία δεν κοστίζει τίποτα. έχει αξία όμως όταν αποδειχθεί και γίνει αξίωμα.
    σε χαιρετώ

  • AlexU

    Με όλον το σεβασμό φίλε μου και επειδή είμαι και εγώ των θετικών επιστημών, η θεωρία που αποδεικνύεται είναι θεώρημα. Το αξίωμα φαντάζει μεν προφανές ως διατύπωση και χρησιμοποιείται ως σημείο αναφοράς, αλλά δεν αποδεικνύεται.

  • takounas

    γιατί εγώ θυμάμαι ότι ποτέ δε μπορέσαμε να αποδείξουμε μία θεωρία;
    σου μεταφέρω δήλωση ενός εκ των ακαδημαϊκών στο πανεπιστήμιο που ήταν και στις σημειώσεις.
    άλλωστε το plum pudding model του J.J. Thompson ήταν θεωρία. κάτι που κάποιος κάνει μία υπόθεση ότι είναι έτσι. ενώ ότι το F=ma μπορείς να το αποδείξεις.

  • AlexU

    Χωρίς να θέλω να έρθω σε αντιπαράθεση, εάν ανατρέξεις στο βικιπαίδεια θα δεις και εσύ ότι έτσι είναι όπως τα λέω. Άλλωστε ομιλούμε φερειπείν για πυθαγόρειο θεώρημα και όχι αξίωμα. Και από όσο θυμάμαι, αποδεικνύεται με παραπάνω μάλιστα από έναν τρόπο. Να σαι καλά.

  • takounas

    έχεις δίκιο ότι η θεωρία που αποδεικνύεται είναι μάλλον το θεώρημα. για το αξίωμα ίσως χρησιμοποίησα λάθος όρο στη μετάφραση.
    χάραξε ένα ορθογώνιο τρίγωνο. η μεγάλη κάθετος 4 εκατοστά. 3 η μικρή, 5 η υποτείνουσα. χάραξε μία παράλληλο σε κάθε πλευρά, σε απόσταση ίση με το μήκος της πλευράς κι ένωσε τις νέες πλευρές με τις άκρες των πλευρών του τριγώνου. σχηματίζεις 3 τετράγωνα που οι πλευρές προς το κέντρο του σχήματος σχηματίζουν ένα ορθογώνιο τρίγωνο (αυτό που χάραξες αρχικά). τώρα ανά εκατοστό σε κάθε τετράγωνο, οριζόντια και κάθετα, φέρε γραμμές που να ενώνουν τις απέναντι πλευρές.
    έχεις ένα τετράγωνο χωρισμένο σε 25 μικρά τετραγωνάκια από την υποτείνουσα, έχεις ένα τετράγωνο χωρισμένο σε 16 μικρά τετραγωνάκια από τη μεγάλη κάθετο κι έχεις κι ένα τετράγωνο χωρισμένο σε 9 μικρά τετραγωνάκια από τη μικρή κάθετο πλευρά.
    το αποτέλεσμα είναι ότι τα 16 τετραγωνάκια με τα 9 τετραγωνάκια αν τα προσθέσεις, παίρνεις τον αριθμό των 25 μικρών τετραγώνων που είναι αυτά της υποτεινούσης.

    όπως σωστά λες, άλλο πράγμα λοιπόν το θεώρημα κι άλλο η θεωρία. υπάρχει διακριτή διαφορά σε θεώρημα (πχ μέσης τιμής) από θεωρία (πχ υπερχορδών), απλώς ό,τι αποδεικνύεται με αξιωματικό τρόπο το θεωρώ αξίωμα. η τρομερή πληθώρα της ελληνικής οδηγεί σε μπέρδεμα. κρίμα να μη μπορώ να μιλήσω τέλεια αυτή τη γλώσσα.

    υγ
    στο βικιπαίδεια θα ανατρέξω για να δω πχ πότε γεννήθηκε ο max planck, όχι όμως για να δω τη σταθερά του. δεν το αμφισβητώ, αλλά έχω προσωπική βιβλιοθήκη για τα επιστημονικά θέματα. σ’ευχαριστώ.