Πώς να κρατήσεις τον εγκέφαλό σου σε φόρμα όσο μεγαλώνεις

Μπορεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος να παραμένει αιχμηρός και λειτουργικός με το πέρασμα του χρόνου ή είναι αυτό απλώς ένα ευσεβές όνειρο; Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι όχι μόνο είναι εφικτό, αλλά και ρεαλιστικό, αρκεί να υιοθετήσουμε έγκαιρα συνήθειες που ευνοούν τη γνωστική υγεία.

Σύμφωνα με ερευνητές της γνωστικής νευροεπιστήμης, όπως εκείνους που μελετούν τις διαδικασίες της γήρανσης, η επιστήμη έχει πια αρκετά δεδομένα για να εξηγήσει πώς μπορούμε να επιβραδύνουμε τη νοητική φθορά και να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητα του εγκεφάλου μας. Το κλειδί βρίσκεται σε μια έννοια που ονομάζεται cognitive reserve, δηλαδή η «γνωστική εφεδρεία» του εγκεφάλου.

Η cognitive reserve περιγράφει την ικανότητα του εγκεφάλου να αντιστέκεται στις συνέπειες της γήρανσης ή ακόμη και νευροεκφυλιστικών ασθενειών, χωρίς να χάνει σημαντικά τη λειτουργικότητά του. Η έννοια αυτή έχει γίνει κεντρική στον τρόπο που η επιστήμη προσεγγίζει την πρόληψη της γνωστικής έκπτωσης.

Η έκθεση του Lancet του 2024, με τίτλο Dementia prevention, intervention, and care, αποκάλυψε ότι περίπου το 45% των περιπτώσεων άνοιας θα μπορούσαν να προληφθούν ή να καθυστερήσουν, αν αντιμετωπιστούν 14 παράγοντες κινδύνου που μπορούν να τροποποιηθούν. Ανάμεσά τους: η σωματική αδράνεια, η κατάθλιψη και η κοινωνική απομόνωση. Από τους πιο καθοριστικούς παράγοντες όμως είναι η χαμηλή εκπαίδευση.

Η εκπαίδευση θεωρήθηκε για δεκαετίες το βασικό μέτρο της γνωστικής εφεδρείας. Πράγματι, τα χρόνια σχολείου και οι σπουδές αντικατοπτρίζουν μια μακρόχρονη έκθεση σε νοητικά ερεθίσματα που ενισχύουν τη συνδεσιμότητα του εγκεφάλου. Ωστόσο, η σύγχρονη έρευνα δείχνει ότι η γνωστική εφεδρεία δεν «κλειδώνει» στην παιδική ή ενήλικη ηλικία. Αντίθετα, μπορεί να χτιστεί, να συντηρηθεί και να ενισχυθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μέσω εμπειριών, κοινωνικών σχέσεων και δραστηριοτήτων που απαιτούν σκέψη.

Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η εκμάθηση μουσικού οργάνου, τα περίπλοκα επιτραπέζια όπως το σκάκι, ή ο εθελοντισμός που περιλαμβάνει οργάνωση και επίλυση προβλημάτων. Όλες αυτές οι δραστηριότητες «ασκούν» τον εγκέφαλο με τρόπο φυσικό και ουσιαστικό.

Οι ερευνητές έχουν προτείνει διαφορετικά αλλά αλληλοσυμπληρούμενα μοντέλα για να εξηγήσουν τη γνωστική εφεδρεία. Το λεγόμενο brain reserve model εστιάζει στη δομή του εγκεφάλου: ο αριθμός των νευρώνων ή η φυσιολογική «πυκνότητα» μπορεί να προσφέρει ένα πλεονέκτημα στην αντιμετώπιση της φθοράς.

Το brain maintenance model τονίζει τον ρόλο του ενεργού τρόπου ζωής στη βιολογική ανθεκτικότητα του εγκεφάλου — δηλαδή στη διατήρηση της ακεραιότητας και της λειτουργικότητας του με την ηλικία. Τέλος, το cognitive reserve model αναδεικνύει τη λειτουργική ευελιξία: την ικανότητα του εγκεφάλου να αναδιοργανώνει τα δίκτυά του ή να ενεργοποιεί εναλλακτικές περιοχές για να αντισταθμίσει τις απώλειες.

Στην πράξη, όλα τα παραπάνω μοντέλα περιγράφουν διαφορετικές όψεις του ίδιου φαινομένου: ο εγκέφαλος μπορεί να προσαρμόζεται, να προστατεύεται και να «εκπαιδεύεται» συνεχώς.

Πρόσφατες μελέτες από ερευνητικές ομάδες στο Québec δείχνουν ότι η γνωστική εφεδρεία είναι κάτι ζωντανό και διαρκώς εξελισσόμενο. Όταν άνθρωποι εκπαιδεύονται σε στρατηγικές μνήμης —όπως η μέθοδος loci, όπου κάθε πληροφορία συνδέεται με ένα οικείο μέρος, ή η νοητική απεικόνιση, που μετατρέπει έννοιες σε εικόνες— ο εγκέφαλος παρουσιάζει μετρήσιμες αλλαγές στη δραστηριότητά του.

Η ενεργοποίηση διαφορετικών περιοχών, άλλοτε εντονότερη και άλλοτε πιο στοχευμένη, δείχνει πως η χρήση στρατηγικών ενισχύει την ευελιξία του εγκεφάλου. Οι πιο μορφωμένοι συμμετέχοντες εμφάνιζαν μάλιστα πιο αποδοτικά μοτίβα ενεργοποίησης, κάτι που συνδέεται με πιο αποτελεσματικές στρατηγικές μάθησης.

Παρόμοιες μελέτες δείχνουν ότι η εκπαίδευση επηρεάζει τόσο τη δομή όσο και τη λειτουργία του εγκεφάλου. Η συσχέτιση μεταξύ χρόνων φοίτησης, όγκου φαιάς ουσίας και ενεργοποίησης περιοχών που σχετίζονται με τη μνήμη είναι πλέον καλά τεκμηριωμένη.

Το ερευνητικό πρόγραμμα Engage του Canadian Consortium on Aging and Neurodegeneration μελετά τις επιδράσεις ψυχαγωγικών αλλά γνωστικά απαιτητικών δραστηριοτήτων στους ηλικιωμένους. Ο συνδυασμός επίσημης εκπαίδευσης (όπως στρατηγικές μνήμης και προσοχής) με ευχάριστες δραστηριότητες —όπως η εκμάθηση μουσικής, μιας ξένης γλώσσας ή ακόμα και video games— δημιουργεί ένα μοντέλο πιο κοντά στην καθημερινή ζωή.

Αυτό το «οικολογικό» μοντέλο δείχνει ότι η ψυχαγωγία και η εκπαίδευση δεν χρειάζεται να είναι αντίθετες έννοιες. Οι συμμετέχοντες που εμπλέκονται ενεργά σε τέτοιες δραστηριότητες παρουσιάζουν αποτελέσματα συγκρίσιμα με εκείνα παραδοσιακών γνωστικών προγραμμάτων εκπαίδευσης.

Στο εργαστήριο NeuroÂge του University of Québec at Trois-Rivières (UQTR), ερευνητές συνεργάζονται με καθηγητές των Paul John και Simon Rigoulot για να μελετήσουν τις επιπτώσεις της εκμάθησης αγγλικών ως δεύτερης γλώσσας σε ηλικιωμένους. Με συνδυασμό μαθημάτων, καθοδήγησης και νευροφυσιολογικών μετρήσεων, διερευνούν πώς η ουσιαστική και ευχάριστη μάθηση μπορεί να ενισχύσει τη γνωστική και εγκεφαλική λειτουργία.

Τα πρώτα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά: η νοητική άσκηση, ακόμη κι αν ξεκινήσει αργά στη ζωή, μπορεί να προσφέρει απτά οφέλη.

Η καλή γνωστική υγεία δεν είναι προνόμιο των λίγων ούτε υπόθεση νεότητας. Χτίζεται σταδιακά μέσα από δραστηριότητες που μας κινητοποιούν, μας προκαλούν και μας ευχαριστούν. Η γνωστική εφεδρεία δεν είναι κάτι στατικό — είναι το αποτέλεσμα μιας ζωής γεμάτης εμπειρίες, περιέργεια και μάθηση.

[source]

Loading