Μια απρόσμενη εξέλιξη στον τρόπο που λειτουργεί το ChatGPT έρχεται να αναδείξει τα όρια μεταξύ ιδιωτικότητας και δημόσιας πληροφορίας στο διαδίκτυο. Χρήστες της πλατφόρμας που επίτηδες κοινοποίησαν συνομιλίες τους με το ChatGPT, είδαν αυτές να γίνονται προσβάσιμες μέσω μηχανών αναζήτησης όπως το Google Search και το Bing, με αποτέλεσμα ορισμένα προσωπικά δεδομένα να βρίσκονται εκτεθειμένα χωρίς πλήρη επίγνωση των συνεπειών.
Συγκεκριμένα, εάν κάποιος περιορίσει τα αποτελέσματα αναζήτησης στο domain “https://chatgpt.com/share”, μπορεί να εντοπίσει ποικίλες δημόσιες συνομιλίες με το ChatGPT — από αθώες ερωτήσεις για ανακαίνιση μπάνιου ή συνταγές μαγειρικής, μέχρι αιτήματα για επαγγελματική βοήθεια, όπως η επανεγγραφή βιογραφικού. Σε μια περίπτωση, η συνομιλία περιείχε τόσα πολλά στοιχεία για τον χρήστη, που ήταν εφικτή η εύρεση του προφίλ του στο LinkedIn, οδηγώντας στο συμπέρασμα πως πιθανότατα δεν πέτυχε τη δουλειά για την οποία έκανε αίτηση.
Άλλες συνομιλίες έχουν χιουμοριστικό ή και παράξενο χαρακτήρα: ένας χρήστης ρωτά το ChatGPT αν μπορεί να βάλει μεταλλικό πιρούνι στο φούρνο μικροκυμάτων (η απάντηση είναι φυσικά «όχι»), συνεχίζοντας να κάνει όλο και πιο παράλογες ερωτήσεις που οδήγησαν στη δημιουργία ενός «οδηγού» με τίτλο “How to Use a Microwave Without Summoning Satan: A Beginner’s Guide”.
Αξίζει να σημειωθεί πως το ChatGPT δεν δημοσιεύει αυτόματα τις συνομιλίες των χρηστών. Οι δημόσιοι σύνδεσμοι με κατάληξη “/share” δημιουργούνται μόνο όταν ο χρήστης πατήσει το κουμπί “share” και έπειτα επιλέξει “create link”. Επιπλέον, το σύστημα αναφέρει ρητά ότι το όνομα του χρήστη, οι προσαρμοσμένες οδηγίες χρήσης και τυχόν νέα μηνύματα μετά τη δημοσίευση δεν κοινοποιούνται. Υπάρχει επίσης επιλογή για το αν ο συγκεκριμένος σύνδεσμος θα μπορεί να εντοπιστεί από τις μηχανές αναζήτησης. Ωστόσο, φαίνεται πως αρκετοί χρήστες δεν γνώριζαν ότι οι κοινοποιημένοι σύνδεσμοι μπορούν να γίνουν ορατοί στο Google Search, αφήνοντας έτσι εκτεθειμένες πληροφορίες που πιθανόν να θεωρούσαν ιδιωτικές.
Η OpenAI, αντιλαμβανόμενη το πρόβλημα, ανακοίνωσε λίγες ώρες μετά τη δημοσίευση του άρθρου πως απενεργοποίησε το πείραμα που επέτρεπε στους κοινοποιημένους συνδέσμους να γίνονται ανιχνεύσιμοι από τις μηχανές αναζήτησης. Όπως ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρείας: «Ήταν ένα σύντομο πείραμα που τελικά δημιούργησε πάρα πολλές ευκαιρίες για ακούσια κοινοποίηση πληροφοριών. Οι συνομιλίες με το ChatGPT δεν είναι δημόσιες, εκτός αν το επιλέξει ρητά ο χρήστης».
Το περιστατικό επαναφέρει μια διαρκή συζήτηση σχετικά με το τι σημαίνει "δημόσιο" στο διαδίκτυο. Παρόμοια φαινόμενα έχουν καταγραφεί και με υπηρεσίες όπως το Google Drive, όπου έγγραφα που έχουν ρυθμιστεί να είναι προσβάσιμα «σε οποιονδήποτε έχει τον σύνδεσμο» μπορεί να εμφανιστούν στα αποτελέσματα αναζήτησης, αν ο σύνδεσμος κοινοποιηθεί δημόσια, π.χ. μέσω ενός φόρουμ ή ιστοσελίδας.
Η Google διευκρίνισε ότι δεν έχει τον έλεγχο του ποια σελίδα επιλέγει να είναι ορατή στο ευρετήριο:
Ούτε η Google, ούτε οποιαδήποτε άλλη μηχανή αναζήτησης ελέγχει ποιο περιεχόμενο δημοσιεύεται στο διαδίκτυο. Οι δημιουργοί κάθε σελίδας έχουν πλήρη ευθύνη για το αν θα επιτρέψουν την ευρετηρίασή της από τις μηχανές αναζήτησης.
Σε κάθε περίπτωση, το περιστατικό αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη καλύτερης πληροφόρησης των χρηστών για το πώς λειτουργούν τα εργαλεία κοινοποίησης και ποιες συνέπειες μπορεί να έχει η παραμικρή επιλογή στη διαχείριση της ιδιωτικότητάς τους.