Η Hyundai φαίνεται αποφασισμένη να φέρει την εποχή όπου η φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος θα είναι τόσο γρήγορη όσο το γέμισμα ενός ρεζερβουάρ βενζίνης. Κι αν αυτό ακούγεται σαν υπερβολή, η νοτιοκορεατική εταιρεία κάνει σαφές πως ο πραγματικός στόχος είναι ένας: 3 λεπτά φόρτισης. Μια διάρκεια που, αν επιτευχθεί, μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης και να εξαλείψει για τα καλά το άγχος της αυτονομίας.
Σήμερα, τα ηλεκτρικά της Hyundai —όπως τα IONIQ 5 και IONIQ 6— θεωρούνται ήδη από τα πιο γρήγορα σε φόρτιση. Χάρη στην E-GMP αρχιτεκτονική και το 800V σύστημα, μπορούν να ανέβουν από το 10% στο 80% μέσα σε περίπου 18 λεπτά, όταν συνδέονται σε 350 kW DC φορτιστή. Είναι αρκετά εντυπωσιακό, αλλά για τη Hyundai δεν φτάνει. Ο Tyrone Johnson, επικεφαλής του Hyundai Motor Europe Technical Center, εξηγεί ότι για πολλούς οδηγούς το benchmark παραμένει η εμπειρία του πρατηρίου: 3 λεπτά και συνεχίζεις τον δρόμο σου.
Σύμφωνα με τον Johnson, η απαίτηση αυτή δεν είναι πάντα λογική, αλλά είναι ιδιαίτερα ισχυρή σε επίπεδο ψυχολογίας. Ο κόσμος έχει συνηθίσει στη διαδικασία του ανεφοδιασμού ενός συμβατικού οχήματος. Και ακόμα κι αν στην πράξη δεν χρειάζεται να φορτίζουν τόσο συχνά, πολλοί οδηγοί ανησυχούν ότι θα βρεθούν ξαφνικά στη μέση μιας μεγάλης διαδρομής χωρίς αρκετή αυτονομία. Το συναίσθημα και όχι η πραγματική ανάγκη είναι ο παράγοντας που θέλει να αντιμετωπίσει η Hyundai.
Έτσι, ο στόχος των 3 λεπτών είναι τόσο τεχνικός όσο και ψυχολογικός. Η Hyundai θέλει να προσφέρει μια εμπειρία που θα κάνει ακόμη και όσους δεν έχουν πρόσβαση σε οικιακή φόρτιση να αισθάνονται ότι η μετάβαση σε EV δεν θα αλλάξει τις συνήθειές τους. Όπως σημειώνει ο Johnson, για τους χρήστες που βασίζονται στα δημόσια δίκτυα φόρτισης, το πόσο γρήγορα γεμίζει η μπαταρία είναι κρίσιμο. Οι χρόνοι φόρτισης δεν πρέπει απλώς να είναι βελτιωμένοι, αλλά πρέπει να πλησιάσουν τα standards των συμβατικών οχημάτων.
Το επόμενο βήμα αφορά την τεχνολογία. Για να αγγίξει ο στόχος των 3 λεπτών την πραγματικότητα, η Hyundai δουλεύει πάνω σε συστήματα που θα υποστηρίζουν φόρτιση στα 400 kW και άνω. Αυτό δεν είναι απλώς μια αναβάθμιση, αλλά μια τεχνολογική πρόκληση που συνδέεται με θερμική διαχείριση, νέα χημεία μπαταρίας, πιο ανθεκτικές κυψέλες και υποδομές φόρτισης που μπορούν να αποδώσουν σταθερά τόσο υψηλή ισχύ.
Σήμερα, παρότι στα χαρτιά η Hyundai υποστηρίζει 350 kW φόρτιση, οι πραγματικές τιμές που βλέπουν οι οδηγοί σπάνια ξεπερνούν τα 250 kW, ανάλογα με τη θερμοκρασία της μπαταρίας ή τις δυνατότητες του φορτιστή. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο η τεχνολογία του αυτοκινήτου, αλλά και η διαθεσιμότητα υποδομών που λειτουργούν στις μέγιστες δυνατότητές τους.
Στο μεταξύ, άλλα μοντέλα της αγοράς πιέζουν την κατηγορία προς τα πάνω. Το Porsche Taycan εξακολουθεί να θεωρείται το πιο γρήγορα φορτιζόμενο EV με μέγιστη ισχύ στα 320 kW. Μοντέλα επόμενης γενιάς όπως το Lucid Gravity και το Porsche Cayenne Electric φτάνουν ήδη τα 400 kW, βάζοντας τον πήχη ακόμα ψηλότερα. Η Hyundai γνωρίζει ότι για να παραμείνει στην κορυφή της γρήγορης φόρτισης, πρέπει να κάνει το επόμενο μεγάλο άλμα.
Κι εδώ είναι η ενδιαφέρουσα πτυχή: η Hyundai δεν θέλει απλώς μεγαλύτερες μπαταρίες. Αντί να αυξήσει τη χωρητικότητα, κάτι που θα έκανε το αυτοκίνητο ακριβότερο, βαρύτερο και λιγότερο αποδοτικό, επιδιώκει να φέρει πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική φόρτιση. Με άλλα λόγια, θέλει να προσφέρει μεγαλύτερη πρακτική αυτονομία όχι με περισσότερη ενέργεια, αλλά με ταχύτερη αναπλήρωσή της.
Στην πράξη, αν τα 400 kW γίνουν νέα πραγματικότητα, ένας οδηγός θα μπορεί να προσθέσει εκατοντάδες χιλιόμετρα αυτονομίας μέσα στα λίγα λεπτά που σταματά για καφέ. Κι αυτό αλλάζει το παιχνίδι: από τον σχεδιασμό των ταξιδιών, μέχρι την καθημερινή χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων.