Είναι μια εμπειρία που όλοι έχουμε βιώσει: ακούμε ένα τραγούδι στο ραδιόφωνο, σε ένα μπαρ ή σε κάποιο βίντεο στα social media και περιμένουμε με ανυπομονησία εκείνα τα συγκεκριμένα 15 δευτερόλεπτα. Εκείνο το ρεφρέν, το «drop» ή τον στίχο που μας κάνει να πατάμε το replay ξανά και ξανά. Στην εποχή του TikTok και του Instagram Reels, η μουσική δεν καταναλώνεται πλέον μόνο ως ολοκληρωμένο έργο, αλλά συχνά ως αποσπάσματα που «ντύνουν» την ψηφιακή μας καθημερινότητα.
Αυτή ακριβώς την τάση έρχεται να επιβεβαιώσει και να εργαλειοποιήσει το Shazam, η πλατφόρμα που εδώ και χρόνια αποτελεί τον «σωτήρα» κάθε μουσικόφιλου που αναρωτιέται «ποιο κομμάτι παίζει τώρα;». Με μια νέα λειτουργία που φέρει τον τίτλο «Popular Segments» (Δημοφιλή Τμήματα), το Shazam δεν μας λέει απλώς ποιο είναι το τραγούδι, αλλά μας αποκαλύπτει με μαθηματική ακρίβεια ποιο σημείο του έχει κάνει το κοινό να... παραληρεί.
Τι είναι τα «Popular Segments» και πώς λειτουργούν
Η νέα δυνατότητα, η οποία ξεκίνησε να διατίθεται σταδιακά από σήμερα, προσφέρει μια οπτική απεικόνιση της δημοτικότητας ενός τραγουδιού κατά τη διάρκειά του. Φανταστείτε ένα γράφημα κύματος (waveform) όπου οι κορυφές δεν δείχνουν την ένταση του ήχου, αλλά την ένταση του ενδιαφέροντος του κοινού.
Συγκεκριμένα, το Shazam αναλύει τον τεράστιο όγκο δεδομένων που συλλέγει από εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Εντοπίζει τις χρονικές στιγμές κατά τις οποίες έγιναν οι περισσότερες αναζητήσεις (τα γνωστά μας "Shazams") για το συγκεκριμένο κομμάτι. Αν, για παράδειγμα, ένα τραγούδι έχει γίνει viral λόγω ενός χορευτικού στο TikTok που χρησιμοποιεί το ρεφρέν στο 0:45, το γράφημα του Shazam θα δείξει μια εντυπωσιακή κορύφωση σε εκείνο ακριβώς το δευτερόλεπτο.
Οι χρήστες μπορούν να περιηγηθούν διαδραστικά πάνω στο γράφημα, να δουν τα χρονικά σημεία και να ακούσουν απευθείας το απόσπασμα που έχει κεντρίσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον.
Η «οικονομία της προσοχής» και η μουσική βιομηχανία
Η κίνηση αυτή της Apple (η οποία εξαγόρασε το Shazam το 2018) δεν είναι τυχαία. Αντικατοπτρίζει μια βαθύτερη αλλαγή στον τρόπο που παράγεται και καταναλώνεται η μουσική σήμερα. Ζούμε στην εποχή της «οικονομίας της προσοχής», όπου οι καλλιτέχνες έχουν ελάχιστα δευτερόλεπτα για να κερδίσουν τον ακροατή πριν αυτός κάνει scroll στο επόμενο βίντεο.
Το «Popular Segments» λειτουργεί ως ένα πολύτιμο εργαλείο data analytics, όχι μόνο για τους περίεργους ακροατές, αλλά κυρίως για τους καλλιτέχνες και τις δισκογραφικές εταιρείες. Μέσω αυτού, μπορούν να κατανοήσουν τι είναι αυτό που «δουλεύει» σε ένα κομμάτι. Είναι ο ρυθμός; Είναι ένας συγκεκριμένος στίχος; Είναι η αλλαγή στο τέμπο; Η απάντηση βρίσκεται πλέον κρυμμένη στα δεδομένα των χρηστών που σπεύδουν να αναγνωρίσουν το τραγούδι τη στιγμή που αυτό κορυφώνεται.
Είναι ενδιαφέρον ότι παρόμοια λογική έχει υιοθετήσει και το YouTube, το οποίο εδώ και καιρό εμφανίζει το γράφημα "Most Replayed" (Πιο συχνή επανάληψη) στα βίντεο, επιτρέποντας στους θεατές να παρακάμψουν τα λιγότερο ενδιαφέροντα σημεία και να πάνε απευθείας στο «ψαχνό». Το Shazam φέρνει τώρα αυτή τη λογική στην καθαρή μουσική ανακάλυψη.
Διαθεσιμότητα και το μέλλον του Shazam
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, η λειτουργία «Popular Segments» είναι αρχικά διαθέσιμη μέσω της ιστοσελίδας Shazam.com, προσβάσιμη τόσο από υπολογιστές όσο και από φορητές συσκευές μέσω browser. Προς το παρόν, η Apple δεν έχει διευκρινίσει πότε και αν η λειτουργία θα ενσωματωθεί πλήρως στην αυτόνομη εφαρμογή για iOS και Android, αν και η ιστορία έχει δείξει πως τέτοιες καινοτομίες γρήγορα βρίσκουν τον δρόμο τους στο κεντρικό app και στο οικοσύστημα του iPhone.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Shazam συνεχίζει να εξελίσσεται πέρα από ένα απλό εργαλείο αναγνώρισης. Με την πλήρη ενσωμάτωσή του στο Control Center του iPhone, στο iPad, στο Mac, αλλά και μέσω των φωνητικών εντολών στη Siri, έχει μετατραπεί σε έναν μόνιμο μουσικό σύντροφο. Πρόσφατα μάλιστα, η εφαρμογή δέχθηκε και σχεδιαστική ανανέωση, υιοθετώντας μια πιο μοντέρνα αισθητική.