Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, Ψηφιακή Ωριμότητα & Στοιχεία από την Έρευνα ELTRUN-COSMOTE για το 2024
Σε τι επίπεδα κυμαίνεται η ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα;
Την ερώτηση έρχεται να απαντήσει η έρευνα «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα» που εκπονήθηκε φέτος από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με την COSMOTE.
Η Ψηφιακή Ετοιμότητα και η Σημασία της για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις
Η έρευνα, που διεξήχθη πανελλαδικά τον Μάιο του 2024, καταγράφει την ψηφιακή ωριμότητα των ΜμΕ σε όλους τους κλάδους της αγοράς και χρησιμοποιεί ως εργαλείο μέτρησης τον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας. Μια μονάδα μέτρησης που βασίζεται στην υιοθέτηση και χρήση 10 σημαντικών ψηφιακών εργαλείων και υποδομών από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ανάλογα με τον αριθμό ψηφιακών εργαλείων που έχουν αξιοποιήσει, οι επιχειρήσεις κατατάσσονται σε “βαθμούς” ψηφιακής ετοιμότητας που ξεκινούν από Elementary ή Basic και φθάνουν έως και την κατηγορία Advanced, στις περιπτώσεις επιχειρήσεων που αξιοποιούν 7-9 από τα 10 διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία ή υποδομές που ερευνώνται.
Η λεγόμενη “ψηφιακή ετοιμότητα” παρέχει οφέλη κριτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα μιας επιχείρησης, όπως καλύτερη διαχείριση σχέσεων με πελάτες, αποτελεσματικότερη επικοινωνία και βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη ανά πάσα στιγμή.
Ταυτόχρονα, μια επιχείρηση με υψηλό δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας, εκτός από βελτιστοποίηση της εμπειρίας του πελάτη, επιτυγχάνει και αυξημένη παραγωγικότητα σε δραστηριότητες που υποστηρίζουν τη λειτουργία της επιχείρησης με οποιοδήποτε τρόπο.
Όπως κατέδειξε η έρευνα, το 2024 καταγράφεται αύξηση των ποσοστών χρήσης στις ψηφιακές καμπάνιες και στα social media, στην αξιοποίηση υποδομών Cloud και στις εναλλακτικές μορφές επικοινωνίας. Αντίθετα, περιορισμένη είναι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI). Ωστόσο, 8 στις 10 ΜμΕ δηλώνουν πρόθυμες να χρησιμοποιήσουν εργαλεία Generative AI στο μέλλον.
«Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι κρίσιμο ζήτημα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και είναι σημαντικό να τις βοηθήσουμε όλοι. Όπως είδαμε στην έρευνα, οι ΜμΕ έχουν προοδεύσει αρκετά στο ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, υπάρχουν όμως περιθώρια βελτίωσης. Στην COSMOTE, μέλος του Ομίλου Telekom, στεκόμαστε σταθερά στο πλευρό των ελληνικών επιχειρήσεων, στηρίζοντας έμπρακτα την ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας με υπηρεσίες, εργαλεία, λύσεις και την υποστήριξη που χρειάζονται για να το πετύχουν», δήλωσε ο κ. Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ.
Ανασκόπηση & Αξιολόγηση Ψηφιακής Ετοιμότητας από το 2020 έως σήμερα
Η μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποιήθηκε σε συνέχεια προηγούμενων αντίστοιχων ερευνών το 2022 και το 2020.
Έχει, δηλαδή, το δείγμα δεδομένων που χρειάζεται, ώστε να φανερώνει σημαντικά στοιχεία για την πρόοδο των επιχειρήσεων σε αυτόν τον τομέα και τους ανασταλτικούς παράγοντες υιοθέτησης των διαθέσιμων ψηφιακών εργαλείων.
Γιατί, λοιπόν, δεν χρησιμοποιούν τα ψηφιακά εργαλεία οι επιχειρήσεις σήμερα, ειδικά όταν είναι τόσο αποδοτική η χρήση τους ; Ως κύριοι ανασταλτικοί παράγοντες για την περαιτέρω ανάπτυξη της ψηφιακής ετοιμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κρίνονται η έλλειψη χρηματοοικονομικών πόρων αλλά και η έλλειψη επιμόρφωσης των υπαλλήλων στη χρήση των προσφερόμενων τεχνολογιών.
Ο κ. Γιώργος Δουκίδης, καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), δηλώνει ως προς τα παραπάνω: «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική πρόοδος στην ψηφιακή αναβάθμιση των μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Παρ όλα αυτά η ψηφιακή τους ετοιμότητα είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των γνωστών ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών, ενώ μόνο το 25% αξιοποίησαν επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις για τις τεχνολογικές επενδύσεις που έκαναν».
Ειδικότερα, το 2024 το 39% των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων βρίσκεται ακόμη στα δυο πρώτα στάδια του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας (Elementary και Basic), ενώ το 33% κατατάσσεται στα δύο προχωρημένα στάδια (Advanced και Ideal). Αξίζει να σημειωθεί πως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που ανήκουν στο Advanced στάδιο σημείωσαν αύξηση, από 18% το 2022 σε 32% το 2024. Παρατηρείται δηλαδή μια σημαντική μετακίνηση τους από τα πρώτα στάδια του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας προς τα προχωρημένα στάδια.
Ωστόσο, παρά τον τριπλασιασμό των επιχειρήσεων που βρίσκονται στην advanced κατηγορία, όπως αναφέρει εύστοχα και ο κ. Δουκίδης, η ψηφιακή ετοιμότητα εντοπίζεται συνολικά ακόμη σε πρώιμα στάδια, αφού οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των διαθεσίμων ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών που προσφέρονται αυτή τη στιγμή στην αγορά.
Επίσης, 1 στους 2 εργαζόμενους δεν διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις για να αξιοποιήσει σωστά τις ψηφιακές τεχνολογίες, ενώ μόνο 1 στους 3 παρακολουθεί εκπαιδευτικά προγράμματα. Ωστόσο, είναι θετικό ότι οι μισές ΜμΕ έχουν την αναγκαία κουλτούρα να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες, βάζουν προτεραιότητα σ’ αυτό και υποστηρίζουν τους εργαζόμενους στις τεχνολογικές αλλαγές.
Τα επόμενα χρόνια, δεν υπάρχει αμφιβολία πως κάθε επιχείρηση ξεχωριστά, αλλά και η ελληνική αγορά στο σύνολό της, θα κληθούν να απαντήσουν πιο ρητά στην πρόκληση των νέων αναγκών που θα σχηματίσει το οικοσύστημα του ψηφιακού κόσμου.
Με έρευνες, όπως αυτή, έχουμε την ευκαιρία όλοι οι ενδιαφερόμενοι να είμαστε ενημερωμένοι για την πραγματικότητα της κατάστασης και να μην μένουμε στα δεδομένα που πιστεύουμε ότι ισχύουν.
Μπορεί να βλέπουμε και να διαβάζουμε καθημερινά πια για συστήματα “εμβέλειας” AI και άλλα περίπλοκα επιχειρηματικά εργαλεία, όμως σίγουρα μια απλή γνωριμία μαζί τους δεν συνεπάγεται απαραίτητα και την ένταξη τους στην καθημερινότητα μας με βιώσιμο τρόπο.
Ας δούμε, συνεπώς, που θα οδηγήσει αυτή η μεταστροφή του κλάδου και, κυριότερα, ποιοι θα φροντίσουν να συμβαδίσουν με αυτό το κίνημα ή, ακόμη καλύτερα, να εκμεταλλευτούν την ολοένα αυξανόμενη δυναμική του.