up_icon
Kaspersky Internet Social networks

8 στους 10 Έλληνες θα ήθελαν να διαγράψουν για πάντα κάποια δημοσίευσή τους στα social media

18 Ιανουαρίου 2022 Techgear Team

8 στους 10 Έλληνες θα ήθελαν να διαγράψουν για πάντα κάποια δημοσίευσή τους στα social media

Το 83% των Ελλήνων θα επιθυμούσε να διαγράψει για πάντα κάποια δημοσίευση του από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Αυτό προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της Kaspersky στην οποία συμμετείχαν 8.500 χρήστες από 11 ευρωπαϊκές χώρες, ανάμεσα τους και 549 Έλληνες. Οι νεαρότερης ηλικίας χρήστες είναι πιθανότερο να επιθυμούν να διαγράψουν κάποια δημοσίευσή τους, με το 85% της ηλικιακής ομάδας 16-21 και το 88% της ηλικιακής ομάδας 22-34 να δηλώνει ότι σκοπεύει να προχωρήσει στη διαγραφή κάποιας δημοσίευσης από την περασμένη χρονιά, ποσοστά αισθητά μεγαλύτερα σε σύγκριση με το 74% των συμμετεχόντων άνω των 35 ετών.

Στόχος της ευρωπαϊκής έρευνας της Kaspersky ήταν να διερευνήσει το επίπεδο ευαισθητοποίησης και τις στάσεις των χρηστών σχετικά με τα προσωπικά τους δεδομένα στο διαδίκτυο και τη σημασία του ψηφιακού τους αποτυπώματος. Μέσω της έρευνας διαφαίνονται οι διαφορετικές αντιλήψεις για την ιδιωτική ζωή στο διαδίκτυο ανάλογα με τη χώρα και τη γενιά, με αυτούς που ανήκουν στην Gen Z (η γενιά που έπεται των millennials και αφορά άτομα που έχουν γεννηθεί από το 1998 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000) να αναδεικνύονται ως οι πιο απερίσκεπτοι όσον αφορά τον έλεγχο επί των δεδομένων που δημοσιεύουν, καθώς πολλοί επιθυμούν να διαγράψουν οριστικά μια προηγούμενη διαδικτυακή τους ανάρτηση. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν ένα καθολικά διαδεδομένο ζήτημα, με τους περισσότερους συμμετέχοντες να αγνοούν ή να μην είναι σίγουροι για τις δυνατότητες ελέγχου της ψηφιακής τους παρουσίας ή για τους τρόπους διαχείρισης διαφορετικών της πτυχών.

Που να μην κάνετε “like

Οι αναρτήσεις που μας «αρέσουν» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να έχουν βαθιά επίδραση στο πώς μας αντιλαμβάνονται οι υπόλοιποι. Οι χρήστες από όλη την Ευρώπη αναγνωρίζουν ότι οι ενέργειές τους στο διαδίκτυο ενδέχεται να έχουν συνέπειες, αναφέροντας ορισμένα θέματα ως πιο επικίνδυνα και εμπρηστικά από άλλα, καθώς υφίσταται η πιθανότητα να επηρεάσουν τις αντιλήψεις αλλά ακόμη και τις προοπτικές εργασίας ενός χρήστη.

Οι αναρτήσεις που θεωρούνται υποτιμητικές για άτομα με αναπηρία είναι δυνητικά οι πιο επιβλαβείς για τις εργασιακές προοπτικές ή τις κοινωνικές σχέσεις κάποιου, σύμφωνα με το 38% του συνόλου των συμμετεχόντων, άποψη την οποία ασπάζονται και οι Έλληνες χρήστες σε ποσοστό 42%. Εν τω μεταξύ, περίπου ένας στους τρεις (34%) ερωτηθέντες παγκοσμίως δηλώνει ότι η κοινοποίηση αναρτήσεων κατά του εμβολιασμού για τη Covid-19 ή η χρήση τρανσφοβικής ρητορικής (32%), θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τις ευκαιρίες σταδιοδρομίας. Αντίστοιχα, το 43% των Ελλήνων χρηστών θεωρεί την κοινοποίηση δημοσιεύσεων ενάντια στον εμβολιασμό ως πιθανά επιζήμια πράξη για τις εργασιακές προοπτικές ενός προσώπου, ενώ αντίστοιχα το 35% δηλώνει πως οι τρανσφοβικές αναφορές θα μπορούσαν να επηρεάσουν έναν χρήστη αρνητικά στο μέλλον.

Όχι και ό,τι καλύτερο για τη δουλειά

Σχεδόν τα μισά διευθυντικά στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα παραδέχθηκαν ότι, μετά την ένταξή τους στο δυναμικό μιας καινούργιας εταιρείας, έψαξαν κάποιον συνάδελφό τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εντοπίζοντας αναρτήσεις που θα μπορούσαν να θεωρηθούν επιλήψιμες. Παράλληλα, πάνω από το 40% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι γνωρίζει κάποιον του οποίου η θέση εργασίας ή η καριέρα επηρεάστηκε αρνητικά λόγω μιας παλαιότερης ανάρτησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 42% των Ελλήνων χρηστών ανησυχεί για τις δημόσια κοινοποιημένες αναρτήσεις του όταν αποστέλλει ψηφιακά αιτήσεις για μια θέση εργασίας, ενώ άξιο αναφοράς είναι το ότι σχεδόν τρεις στους πέντε (57%) χρήστες της ηλικιακής ομάδας 16-21 θεωρούν πως θα επηρεάζονταν αρνητικά η άποψη ενός υποψήφιου εργοδότη αν είχε πρόσβαση στο σύνολο της ψηφιακής τους δραστηριότητας. Παρόλα αυτά, σχεδόν το ένα τρίτο των ερωτηθέντων, τόσο από τη χώρα μας όσο και συνολικά, δεν έχουν ελέγξει ή διαγράψει ποτέ τις παλιές τους αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πέραν όμως της εργασίας, η αντίληψη που σχηματίζεται από το αποτύπωμα ενός χρήστη στο διαδίκτυο ενδέχεται να επηρεάσει και την κοινωνική του ζωή. Συνολικά, το 42% των ερωτηθέντων ισχυρίζεται ότι τα προφίλ τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν τους αντιπροσωπεύουν ουσιαστικά, ενώ για το 48% είναι πιθανό να διαμορφωθεί λανθασμένη αντίληψη για κάποιον από το ιστορικό αναζήτησής του στο διαδίκτυο. Παρόμοια θέση υιοθετούν και οι Έλληνες χρήστες, με τους μισούς συμμετέχοντες από την ομάδα 16-21 (48%) να μην πιστεύουν πως τα διαδικτυακά τους προφίλ αποτελούν αντανάκλαση της αυθεντικής τους προσωπικότητας και σχεδόν έξι στους 10 (56%) και το 49% των Ελλήνων συνολικά να δηλώνουν ότι το ιστορικό αναζήτησής τους θα μπορούσε να διαμορφώσει λανθασμένη εικόνα για τους ίδιους.

Ενώ, λοιπόν, αρκετοί συμμετέχοντες αποδέχονται ότι η διαδικτυακή παρουσία θα μπορούσε να επηρεάσει με αρνητικό τρόπο την εργασιακή ή κοινωνική ζωή ενός χρήστη, η συντριπτική πλειονότητα των Gen Z (81%) από το συνολικό δείγμα και το 77% των Ελλήνων χρηστών της ηλικιακής ομάδας 16-21 πιστεύει λανθασμένα ότι διαθέτει τη δυνατότητα να διαγράψει οριστικά κάτι από την παρουσία του στο διαδίκτυο, ενδεικτικό των λανθασμένων αντιλήψεων που φέρει η πιο tech-savvy γενιά της εποχής μας.

Η παροχή αδειών χρήσης μετά θάνατον

Εκατομμύρια άνθρωποι που πεθαίνουν αφήνουν πίσω τους προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστορικά αναζήτησης στο διαδίκτυο. Πολλοί, φυσικά, δεν έχουν την ευκαιρία να ελέγξουν πρώτα το ψηφιακό τους αποτύπωμα. Αυτή η έρευνα εντόπισε μια ανησυχητική έλλειψη ευαισθητοποίησης, με έναν στους τρεις (30%) χρήστες από το συνολικό δείγμα και πάνω από το ένα τρίτο (35%) των Ελλήνων χρηστών να μην έχουν σκεφτεί τι θα γίνει με το ψηφιακό τους αποτύπωμα μόλις πεθάνουν, ενώ πάνω από ένας στους τέσσερις Έλληνες χρήστες (26%) υποθέτουν λανθασμένα ότι όλοι οι λογαριασμοί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα διαγραφούν οριστικά αυτομάτως.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 41% των Ελλήνων, ποσοστό ελαφρώς μεγαλύτερο από εκείνο του συνολικού δείγματος (37%), δηλώνει ότι θα επιδίωκε να αποκτήσει πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενός γονέα που έχει φύγει από τη ζωή και συμπεριέλαβε τα στοιχεία σύνδεσης στη διαθήκη του. Ωστόσο, αντίστοιχο ποσοστό του δείγματος από την Ελλάδα (40%) θα αισθανόταν αμηχανία στην περίπτωση που οι απόγονοι αποκτούσαν πρόσβαση στο πλήρες ιστορικό του στο διαδίκτυο (αναζητήσεις, αγορές, αναρτήσεις σε social media, ιδιωτικές συνομιλίες κ.λπ.).

Ο Βασίλης Βλάχος, Channel Manager της Kaspersky για Ελλάδα και Κύπρο, σχολίασε

Τα δεδομένα μας ακολουθούν όπου κι αν πάμε, γίνονται μέρος του εαυτού μας και παραμένουν μαζί μας σε όλη μας τη ζωή. Συχνά, τα δεδομένα που μοιραζόμαστε σήμερα δεν αντικατοπτρίζουν το ίδιο πρόσωπο που θα είμαστε αύριο. Πρέπει να κατανοήσουμε καλύτερα τον αντίκτυπο των διαμοιραζόμενων δεδομένων μας με την πάροδο του χρόνου και τον τρόπο που αυτά μπορούν να επηρεάσουν τη ζωή μας στο μέλλον. Σημαντικότερο από όλα είναι να διαθέτουμε τη δυνατότητα να αναγνωρίσουμε εάν και σε ποιο βαθμό μπορούμε να διαγράψουμε οριστικά την παλιά ψηφιακή μας ταυτότητα που δεν αντανακλά πλέον τις αξίες μας. Με το Kaspersky Security Cloud, βλέπουμε πού βρίσκονται τα δεδομένα μας και πώς μπορούμε να τα προστατέψουμε για να οικοδομήσουμε έναν ασφαλέστερο κόσμο».

Ο Αθανάσιος Μποζίνης, ΚυβερνοΒιο-Διεθνολόγος και Επίκουρος Καθηγητής «Παγκόσμιας Πολιτικής Οικονομίας και Νέων Τεχνολογιών – Βιοασφάλειας» του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ανέφερε: 

Οι ψηφιακές τεχνολογίες για τις νεότερες γενιές, ειδικά μετά το 1990, θεωρήθηκαν ένα δεδομένο τεχνολογικό εργαλείο της καθημερινότητάς τους για την εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία. Στην ουσία, ο κάθε ένας Κυβερνο-χρήστης της νέας ψηφιακής γενιάς δημιούργησε ένα μοναδικό “Ψηφιακό Avatar” στον κυβερνοχώρο, που από τη μία μεν αντλούσε χρήσιμες πληροφορίες, παράλληλα όμως δημιουργούσε με τις ψηφιακές του αναρτήσεις (posts – likes) στα κοινωνικά δίκτυα και μια τεράστια πηγή “ψηφιακών αποτυπωμάτων”, που πλέον μπορούν να τον επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά σε κοινωνικό, επαγγελματικό, προσωπικό, επιστημονικό επίπεδο στο άμεσο μέλλον. Αναμένεται ότι “Το διαδίκτυο των πράγματων” θα αυξήσει κάθετα την καθημερινή παραγωγή “ψηφιακών αποτυπωμάτων”

Η μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση σχετικά με τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων και η ανάδειξη του δικαιώματος καθενός να απαλείψει το ψηφιακό του αποτύπωμα είναι μεγάλης σημασίας, καθώς τα ευρήματα δείχνουν ένα αυξανόμενο χάσμα μεταξύ του βαθμού στον οποίο οι άνθρωποι θεωρούν ότι ελέγχουν την ψηφιακή τους παρουσία και του τι συμβαίνει στη πραγματικότητα. Ο έλεγχος των δεδομένων είναι πρωταρχικής σημασίας για όλους τους χρήστες και η δυνατότητα ελέγχου του ψηφιακού αποτυπώματος είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία του αυριανού κόσμου.

Η πλήρης έκθεση είναι διαθέσιμη εδώ.

*Ακολουθήστε το Techgear.gr στο Google News για να ενημερώνεστε άμεσα για όλα τα νέα άρθρα! Όσοι χρησιμοποιείτε υπηρεσία RSS (π.χ. Feedly), μπορείτε να προσθέσετε το techgear.gr στη λίστα σας με αντιγραφή και επικόλληση της διεύθυνσης https://www.techgear.gr/feed στο αντίστοιχο πεδίο της υπηρεσίας σας. Αν προτιμάτε το Twitter, θα μας βρείτε στο προφίλ @techgeargr.

**Η κεντρική εικόνα προέρχεται από Sophos

Techgear Team

ΣΧΟΛΙΑ
read more

Black Friday: Διπλασιάστηκαν οι κλοπές τραπεζικών διαπιστευτηρίων το 2022

25 Νοεμβρίου 2022 Techgear Team

Οι ερευνητές της Kaspersky ανέφεραν ότι ο αριθμός των επιθέσεων μέσω Banking Trojans που κλέβουν δεδομένα πληρωμών διπλασιάστηκε το 2022 σε σύγκριση με το 2021, αγγίζοντας τις σχεδόν 20 εκατομμύρια επιθέσεις. ...

Διαδικτυακός εκφοβισμός: Πώς μπορούν γονείς και παιδιά να προστατευτούν

22 Νοεμβρίου 2022 Techgear Team

Ο Νοέμβριος είναι ένας μήνας κατά τον οποίο ο διαδικτυακός εκφοβισμός συζητείται ευρέως σε όλον τον κόσμο με εκδηλώσεις όπως η Παγκόσμια Ημέρα κατά της Βίας και του Εκφοβισμού, η εβδομάδα αφιερωμένη στον αγώνα ...

Το επόμενο WannaCry και drone hacking: Οι απειλές τύπου APT το 2023

15 Νοεμβρίου 2022 Techgear Team

Οι ερευνητές της Kaspersky μοιράζονται τις προβλέψεις τους για τις απειλές τύπου APT (Advanced Persistent Threats), προσδιορίζοντας τις αλλαγές στο τοπίο των απειλών που θα προκύψουν το 2023. Επιθέσεις σε ...

Τι μας επιφυλάσσει το μέλλον στον κυβερνοχώρο; Οι προβλέψεις για το 2023

10 Νοεμβρίου 2022 Techgear Team

Το 2023 θα παρατηρήσουμε αυξημένες κυβερνοεπιθέσεις με πολιτικά κίνητρα, ομάδες ransomware που κυνηγούν ιατρικά και προσωπικά δεδομένα και σημαντικές αλλαγές στην ασφάλεια στον κυβερνοχώρο λόγω της παγκόσμιας ...

9 στους 10 εργαζόμενους χρειάζονται βασική εκπαίδευση σε δεξιότητες κυβερνοασφάλειας

03 Νοεμβρίου 2022 Techgear Team

Σε δοκιμές, μόλις το 11% από 3.907 εργαζόμενους έδειξε υψηλό επίπεδο ευαισθητοποίησης για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο ενώ χρησιμοποιούσε το Kaspersky Gamified Assessment Tool. Λιγότεροι χρήστες με σχετικές ...

Η cyber πλευρά του Halloween: Πώς να απαλλαγείτε από τον φόβο και να κρατήσετε τις συσκευές σας υπό έλεγχο

31 Οκτωβρίου 2022 Techgear Team

Το Halloween δεν είναι η μόνη εποχή του χρόνου που απρόσκλητα «πνεύματα» ζωντανεύουν προκαλώντας «φρίκη» στο σπίτι σας. Το 2022, τα honeypots της Kaspersky – λογισμικό που μιμείται μια ευάλωτη συσκευή – ...

Οι υπηρεσίες streaming χρησιμοποιούνται ως δόλωμα για τη διάδοση Trojans

18 Οκτωβρίου 2022 Techgear Team

Οι ερευνητές της Kaspersky ανακάλυψαν ότι οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου καταφέρνουν να διαδώσουν Trojans και να αποσπάσουν τα διπλάσια προσωπικά δεδομένα συγκριτικά με το ανεπιθύμητο λογισμικό Adware, ...

Μόλις 5 στους 10 ιδιοκτήτες ΜμΕ είναι σίγουροι πως οι πρώην εργαζόμενοί τους δεν έχουν πρόσβαση στα ψηφιακά δεδομένα της εταιρείας

11 Οκτωβρίου 2022 Techgear Team

Μια πρόσφατη έρευνα της Kaspersky σχετικά με τη στάση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια κρίσεων δείχνει ότι οι μειώσεις προσωπικού μπορεί να προκαλέσουν πρόσθετους κινδύνους για τη διαδικτυακή ...

Οι επιθέσεις με malware σε ATM και τερματικά PoS αυξήθηκαν κατά το 2022

06 Οκτωβρίου 2022 Techgear Team

Το 2020, ο αριθμός των επιθέσεων σε ATM και τερματικά PoS μειώθηκε σημαντικά λόγω της πανδημίας. Πλέον, με την επανεμφάνιση των προγενέστερων προτύπων καταναλωτικής συμπεριφοράς, η δραστηριότητα των απειλητικών...

Ψηφιακή «αορατότητα»: Συμβουλές για να βελτιώσετε την ιδιωτικότητά σας στο διαδίκτυο

29 Σεπτεμβρίου 2022 Techgear Team

Η Google ανακοίνωσε πρόσφατα την κυκλοφορία του εργαλείου «Αποτελέσματα για εσάς (Results about you)», το οποίο μπορεί να βοηθήσει τους χρήστες να αφαιρέσουν αποτελέσματα αναζήτησης που περιέχουν στοιχεία ...

Loader
techgear_icon