Η Κίνα συνεχίζει να ηγείται της παγκόσμιας προσπάθειας για την εξέλιξη της τεχνολογίας μπαταριών στα ηλεκτρικά οχήματα, όχι μόνο ως προς την απόδοση, αλλά και στον κρίσιμο τομέα της ασφάλειας. Το Υπουργείο Βιομηχανίας και Πληροφορικής της χώρας (MIIT) ανακοίνωσε την καθιέρωση νέων εθνικών υποχρεωτικών προτύπων ασφαλείας για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιουλίου 2026.
Η νέα νομοθεσία, με τον κωδικό GB38031-2025, θεωρείται πρωτοποριακή σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς είναι η πρώτη που απαιτεί ρητά από τις μπαταρίες να μην εκδηλώνουν φωτιά ή έκρηξη, ακόμη και σε περιπτώσεις θερμικής διαφυγής (thermal runaway), φαινόμενο κατά το οποίο η μπαταρία υπερθερμαίνεται ανεξέλεγκτα.
Σύμφωνα με τα έως τώρα πρότυπα, οι κατασκευαστές υποχρεούνται να διαθέτουν σύστημα ειδοποίησης που δίνει στους επιβάτες τουλάχιστον 5 λεπτά προειδοποίησης πριν εκδηλωθεί πιθανή πυρκαγιά ή έκρηξη. Η νέα νομοθεσία, ωστόσο, δεν επιτρέπει πλέον τέτοια ενδεχόμενα, απαιτώντας οι μπαταρίες να είναι απόλυτα ασφαλείς, ακόμη και σε κρίσιμες καταστάσεις. Επιπλέον, σε περίπτωση καπνού, ο κανονισμός απαιτεί η εκπομπή να μην προκαλεί καμία βλάβη στους επιβάτες, ενισχύοντας δραστικά την προστασία των χρηστών.
Η νέα ρύθμιση δεν περιορίζεται στις θεωρητικές απαιτήσεις, αλλά εισάγει και νέα σειρά αυστηρών δοκιμών ασφαλείας. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται δοκιμή κρούσης στην κάτω πλευρά της μπαταρίας, για να διαπιστωθεί η αντοχή της σε χτυπήματα – ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο, καθώς πολλές μπαταρίες είναι ενσωματωμένες στο πάτωμα των οχημάτων και εκτεθειμένες σε ζημιές. Ακόμη, οι μπαταρίες θα πρέπει να αντέχουν τουλάχιστον 300 κύκλους ταχείας φόρτισης, χωρίς να παρουσιάσουν σημάδια ανάφλεξης ή έκρηξης, ενώ στη συνέχεια θα υποβάλλονται και σε τεστ βραχυκυκλώματος.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι οι αυστηρές αυτές απαιτήσεις θα οδηγήσουν σε σημαντική βελτίωση της ασφάλειας των ηλεκτρικών οχημάτων, περιορίζοντας την ανησυχία του κοινού για φαινόμενα αυθόρμητης ανάφλεξης, που κατά καιρούς έχουν απασχολήσει τα μέσα ενημέρωσης.
Η CATL, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μπαταριών παγκοσμίως, ανακοίνωσε ότι διαθέτει ήδη από το 2020 την τεχνολογία No Thermal Propagation (NP), η οποία πληροί τις νέες απαιτήσεις. Παρόμοιες προσπάθειες καταβάλλονται και από άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου.
Παρότι οι αυστηρότεροι κανονισμοί αναμένεται να αυξήσουν το κόστος έρευνας και ανάπτυξης, ιδιαίτερα για μικρότερους κατασκευαστές, οι αναλυτές εκτιμούν ότι τα μακροπρόθεσμα οφέλη για τον κλάδο είναι σημαντικά. Η καθιέρωση ενιαίων και υψηλών προτύπων ασφαλείας θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και θα προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις εταιρείες που επενδύουν στην καινοτομία και την αξιοπιστία.
Με την Κίνα να καθορίζει για άλλη μια φορά τους ρυθμούς στην αγορά της ηλεκτροκίνησης, η νέα αυτή νομοθεσία ίσως αποτελέσει πρότυπο για παγκόσμιες ρυθμιστικές αρχές, επιταχύνοντας την πορεία προς ασφαλέστερα, πιο αξιόπιστα και βιώσιμα ηλεκτρικά οχήματα.
[via]