Jedi Blue: Google και Meta στο στόχαστρο της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου

Νέοι μπελάδες για τις Meta (Facebook) και Google λόγω της συμφωνίας “Jedi Blue” μεταξύ των δύο εταιρειών (σ.σ. υπεγράφη το 2018) σχετικά με τα συστήματα διαφημίσεων. Η συμφωνία είχε βρεθεί στο στόχαστρο των αρχών στο Texas (ΗΠΑ) και τώρα ξεκίνησαν αντίστοιχες έρευνες τόσο από την ΕΕ, όσο και από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Οι λεπτομέρειες για το Jedi Blue ήρθαν στην επιφάνεια μετά την αγωγή της κυβέρνησης του Texas που ισχυρίζεται ότι οι δύο εταιρείες έχουν στήσει έτσι το παιχνίδι ώστε να επωφελούνται αμφότερες ενάντια των ανταγωνιστών τους. Συγκεκριμένα, η Google προσφέρει στη Meta την υψηλότερη προτεραιότητα για την εμφάνιση των διαφημίσεων της με αντάλλαγμα την υποστήριξη του δικού της συστήματος διαφημίσεων από τις εφαρμογές - πλατφόρμες της δεύτερης, αλλά και με την συμφωνία κυρίως ότι δεν θα αναπτύξει ανταγωνιστικές τεχνολογίες διαφήμισης.

Η αντιδικία στις ΗΠΑ δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά η ΕΕ εκτιμά εξίσου ότι το Jedi Blue ενδεχομένως παραβιάζει τους κανόνες ελεύθερου ανταγωνισμού στον τομέα της online διαφήμισης πλήγωντας τόσο τους διαφημιστές, όσο και τους απλούς χρήστες - καταναλωτές. Σύμφωνα με την αντιπρόεδρο περί θεμάτων ανταγωνισμού της ΕΕ, Margrethe Vestager, η έρευνα της θα προσπαθήσει να ξεκαθαρίσει εάν η Meta έχει όντως ενεργή συμμετοχή ή αν η Google έχει δράσει μόνη της.

Δεν έχουμε καταλήξει ακόμα αν το ζήτημα αφορά μόνο τη Google ή και τις δύο εταιρείες. Δεν είναι δεδομένο ότι Meta γνώριζε πραγματικά τις προεκτάσεις αυτής της συμφωνίας και γι’ αυτό πραγματοποιούμε την έρευνα.
Πολλοί εκδότες βασίζονται στην online διαφήμιση για να χρηματοδοτήσουν το online περιεχόμενο που βλέπουν οι χρήστες. Μέσω της φερόμενης συμφωνίας Jedi Blue μεταξύ Google και Meta, ίσως κάποιο ανταγωνιστικό διαφημιστικό σύστημα απέναντι στο Open Bidding της Google να έχει στοχευθεί με σκοπό να εξασθενισει και να αποκλειστεί από την εμφάνιση διαφημίσεων σε ιστοσελίδες και εφαρμογές. Σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί κάτι τέτοιο από την έρευνα μας, αυτό θα σημαίνει ότι υπάρχει αλλοίωση του ανταγωνισμού στην ούτως ή άλλως κορεσμένη αγορά της online διαφήμισης.

Σε αντίστοιχο ύφος κινούνται και οι εξηγήσεις της CMA (Competion and Markets Authority) του Ηνωμένου Βασιλείου σχετικά με τη δική της έρευνα. Όπως δήλωσε ο Andrea Coscelli, CEO της CMA,

Μας ανησυχεί το γεγονός ότι η Google ίσως συνεργάζεται με τη Meta για να εμποδίσει τους ανταγωνιστές της στον τομέα της online διαφήμισης. Εάν μια εταιρεία καταπνίγει την αγορά σε έναν συγκεκριμένο τομέα, τότε δυσκολεύει πολύ για τις startups και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μπουν στην αγορά και πιθανότατα αυτό οδηγεί σε μειωμένες επιλογές για τους καταναλωτές.

Να σημειωθεί ότι η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν συντονίσει τις ενέργειες τους για τη διεξαγωγή αυτών των ερευνών, άσχετα αν είναι ανεξάρτητες μεταξύ τους. Αυτό σημαίνει ότι μοιράζονται μεταξύ τους τα ευρήματα, αλλά δεν αποκλείεται να βγουν διαφορετικά πορίσματα.

Οι εκπρόσωποι των Google και Meta αρνούνται τις κατηγορίες για τη συμφωνία Jedi Blue, όπως μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω στις δηλώσεις των εκπροσώπων τους.

Google

Οι ισχυρισμοί που αφορούν τη συμφωνία είναι απολύτως λανθασμένοι. Πρόκειται για μια δημοσιευμένη, μη ανταγωνιστική συμφωνία που επιτρέπει στο Facebook Audience Network (FAN) να συμμετέχει στο πρόγραμμα Open Bidding, όπως συμβαίνει με δεκάδες άλλες εταιρείες. Η συμμετοχή του FAN δεν είναι αποκλειστική και δεν έχει προνόμια απέναντι στους υπόλοιπους. Στόχος του προγράμματος είναι να λειτουργεί με ένα ευρύ δίκτυο συστημάτων διαφήμισης με στόχο να αυξηθεί η ζήτηση και ως εκ τούτου τα έσοδα για τους διαφημιστές. Η συμμετοχή της Meta βοηθά σημαντικά σε αυτόν τον σκοπό. Με χαρά μας είμαστε στη διάθεση της ΕΕ και της CMA για να απαντήσουμε στις ερωτήσεις τους.

Meta

Η μη αποκλειστική συμφωνία της Meta με τη Google και με άλλες παρόμοιες πλατφόρμες Open Bidding έχει βοηθήσει σημαντικά στην αύξηση του ανταγωνισμού στην κατηγορία της τοποθέτησης διαφημίσεων. Αυτές οι επαγγελματικές σχέσεις επιτρέπουν στη Meta να προσφέρει μεγαλύτερη αξία στους διαφημιστές και τους εκδότες με σκοπό να επωφελούνται όλοι περισσότερο. Θα συνεργαστούμε και με τις δύο αρχές στις έρευνες τους.

*Ακολουθήστε το Techgear.gr στο Google News για να ενημερώνεστε άμεσα για όλα τα νέα άρθρα!

[via]

Loading