Material 3 Expressive: Διέρρευσε κατά λάθος η νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της Google
Μια νέα εποχή στον σχεδιασμό του περιβάλλοντος χρήσης εγκαινιάζει η Google με το Material 3 Expressive, τη μεγαλύτερη αναθεώρηση που έχει πραγματοποιήσει ποτέ στο σύστημα Material Design. Η επίσημη ανακοίνωση αναμένεται στο συνέδριο Google I/O, όμως ένα πρόωρα δημοσιευμένο και στη συνέχεια διαγραμμένο blog post, που αρχειοθετήθηκε από τη Wayback Machine, αποκάλυψε ήδη σημαντικές λεπτομέρειες.
Το νέο design σύστημα χαρακτηρίζεται από την Google ως μια τολμηρή κατεύθυνση που ξεπερνά τα αυστηρά και βαρετά πρότυπα της καθαρής αισθητικής, επιδιώκοντας μια συναισθηματική σύνδεση με τον χρήστη. Η ιδέα πίσω από το M3 Expressive γεννήθηκε το 2022, όταν η ομάδα Material Design διερωτήθηκε: «Γιατί όλες οι εφαρμογές μοιάζουν ίδιες; Δεν υπάρχει χώρος για έκφραση και συναίσθημα;».

Ακολούθησαν τρία χρόνια εντατικής έρευνας με 46 εξειδικευμένες μελέτες, εκατοντάδες πρωτότυπα και περισσότερους από 18.000 συμμετέχοντες παγκοσμίως. Το αποτέλεσμα είναι ένας νέος σχεδιαστικός οδηγός βασισμένος σε πέντε βασικά στοιχεία: χρώμα, μορφή, μέγεθος, κίνηση και περιεχόμενο. Η Google επισημαίνει ότι η χρήση αυτών των στοιχείων όχι μόνο ενισχύει την αισθητική, αλλά βελτιώνει και τη λειτουργικότητα και ευχρηστία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η νέα «αιωρούμενη» γραμμή εργαλείων σε σχήμα κάψουλας, η οποία δεν καλύπτει όλο το πλάτος της οθόνης, αφήνοντας χώρο για προβολή του υποβάθρου. Αντίστοιχα, σε μια ανασχεδιασμένη εφαρμογή email, το κουμπί αποστολής έχει τοποθετηθεί επάνω από το πληκτρολόγιο, είναι πιο έντονο χρωματικά και μεγαλύτερο, οδηγώντας τους χρήστες να το εντοπίζουν τέσσερις φορές ταχύτερα από ό,τι στην παραδοσιακή του θέση.

Για τη συλλογή δεδομένων, η Google χρησιμοποίησε τεχνολογίες eye tracking, έρευνες συναισθηματικής ανταπόκρισης και τεστ χρηστικότητας. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ο χρόνος εντοπισμού βασικών λειτουργιών μειώθηκε σημαντικά, ενώ παράλληλα το νέο design συνέβαλε στην ενίσχυση της ταυτότητας του brand.
Οι χρήστες αντιλαμβάνονται τις διεπαφές M3 Expressive ως πιο μοντέρνες, τολμηρές και cool, σύμφωνα με τη Google. Η έρευνα κατέγραψε αύξηση 34% στην αντίληψη μοντέρνου χαρακτήρα, 30% στην εντύπωση «επαναστατικότητας» και 32% στην ταύτιση με subcultures, στοιχεία που προσελκύουν κυρίως νεανικά κοινά και ενισχύουν την εικόνα καινοτομίας.

Η φιλοδοξία της Google είναι ξεκάθαρη: να μετατρέψει το Material Design από ένα εργαλείο ευχρηστίας σε ένα σύστημα εκφραστικής και συναισθηματικής σχεδίασης, που δίνει στους δημιουργούς τα μέσα να προσφέρουν λειτουργικές αλλά και οπτικά ελκυστικές εμπειρίες. Αναμένεται ότι το νέο design θα επηρεάσει άμεσα τις βασικές εφαρμογές της εταιρείας σε κινητά, tablets και Wear OS, φέρνοντας μια νέα, πιο ανθρώπινη διάσταση στο ψηφιακό περιβάλλον.
[via]