Σε μια εποχή όπου η τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και οι έξυπνες οικιακές συσκευές ενσωματώνονται ολοένα και περισσότερο στην καθημερινότητά μας, αναδύονται ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων. Η Samsung Electronics, αναγνωρίζοντας αυτές τις σύγχρονες προκλήσεις, ανακοινώνει τα αποτελέσματα μιας εκτενούς πανευρωπαϊκής έρευνας. Στην έρευνα, που διεξήχθη από την FleishmanHillard TRUE Global Intelligence σε συνεργασία με την Focaldata, συμμετείχαν 8.284 Ευρωπαίοι καταναλωτές ηλικίας 18-43 ετών από οκτώ χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει η ανάγκη για μεγαλύτερη διαφάνεια και εκπαίδευση, καθώς και η σημασία της ασφάλειας για την πλήρη υιοθέτηση των πλεονεκτημάτων της τεχνολογίας AI.
Η έρευνα αναδεικνύει πώς η διαχείριση της ιδιωτικότητας μπορεί να προκαλεί προβληματισμό για πολλούς – με 1 στους 5 (20%) στο σύνολο των ερωτηθέντων να δηλώνουν ότι είναι πολύ περίπλοκη, και 3 στους 4 (75%) να τη βρίσκουν αγχωτική. Ειδικότερα, στην Ευρώπη, η Ισπανία βρίσκεται στην κορυφή των χωρών όπου οι συμμετέχοντες βρίσκουν τη διαχείριση της ιδιωτικότητάς τους αγχωτική (88%), ακολουθεί η Ελλάδα (87%), η Γαλλία (75%) και η Ιταλία (75%).
Η αυξημένη ενσωμάτωση της έξυπνης τεχνολογίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητα, έχει καταστήσει τους νέους Ευρωπαίους πιο συνδεδεμένους από ποτέ. Ωστόσο, παρά την ευρεία ανησυχία για την ιδιωτικότητα, πολλοί αδυνατούν να αναγνωρίσουν τους κινδύνους σε άλλες συσκευές, εκτός των smartphones τους. Αυτό δημιουργεί ένα "τυφλό σημείο" στην ευαισθητοποίηση και την εκπαίδευση των χρηστών σε ψηφιακούς κινδύνους, αφήνοντας τις έξυπνες συσκευές και τους καταναλωτές εκτεθειμένους, εμποδίζοντάς τους να αξιοποιήσουν πλήρως τις νέες δυνατότητές που προσφέρει η τεχνολογία. Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς ο τομέας του έξυπνου σπιτιού στην Ευρώπη αναμένεται να ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια έως το 2028¹, συνεχίζοντας να αναπτύσσεται με ταχύ ρυθμό.
Σε αυτό το πλαίσιο, η πρόσφατη έρευνα έρχεται να αναδείξει τις προτεραιότητες και τις ανάγκες των ευρωπαίων χρηστών, προβάλλοντας παράλληλα τον κρίσιμο ρόλο της ασφάλειας στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Τα ευρήματα της Ελλάδας: Η Ιδιωτικότητα το κλειδί για μεγαλύτερη ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης
Τα αποτελέσματα της έρευνας για την Ελλάδα, ανέδειξαν μια ενδιαφέρουσα δυναμική: οι Έλληνες αναγνωρίζουν τα οφέλη της Τεχνητής Νοημοσύνης και των έξυπνων τεχνολογιών, με το 62% να δηλώνει ότι θα ήταν πιο ανοιχτό στην υιοθέτησή τους αν ένιωθε σίγουρο για την προστασία των δεδομένων του. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα αναγνώρισαν πως χάνουν ευκαιρίες όπως εξατομικευμένες προσφορές ή προσαρμοσμένες ταξιδιωτικές προτάσεις, λόγω της αβεβαιότητας για τον χειρισμό των δεδομένων τους.
Ωστόσο, παρά την αναγνώριση των πλεονεκτημάτων, η ανησυχία για την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των δεδομένων αποτελεί κυρίαρχο ζήτημα. Εννέα στους δέκα Έλληνες που συμμετείχαν στην έρευνα (89%) εκφράζουν ανησυχία. Αυτή η ευαισθησία είναι εμφανής και στην αγοραστική τους συμπεριφορά, καθώς οκτώ στους δέκα (85%) λαμβάνουν σοβαρά υπόψη την ιδιωτικότητα κατά την επιλογή προϊόντων.
Το θέμα της ιδιωτικότητας παρουσιάζει σημαντική πολυπλοκότητα για τους Έλληνες συμμετέχοντες, με το 87% να το βρίσκει αγχωτικό. Οι ανησυχίες που εντοπίζονται στην έρευνα αφορούν από φόβους οικονομικής κλοπής (68%) έως ανησυχία για τη χρήση μεταδεδομένων για την ταυτοποίησή τους (61%). Υπάρχει ένα σημαντικό χάσμα στην κατανόηση, καθώς μόλις το 10% αισθάνεται «πολύ γνώστης» σχετικά με την ιδιωτικότητα. Παράλληλα, δύο στους πέντε (39%) ερωτώμενους, δεν σκέφτονται ποτέ την ασφάλεια των έξυπνων οικιακών συσκευών τους. Το αποτέλεσμα αυτό οδηγεί σε σαφείς ανάγκες: το 68% ζητά περισσότερη ενημέρωση, ενώ το 29% δηλώνει ότι η διαφάνεια σχετικά με τη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων θα αύξανε την εμπιστοσύνη σε μια εταιρεία τεχνολογίας.
Πανευρωπαϊκά Ευρήματα: Tο Ζητούμενο της Ασφάλειας και της Διαφάνειας
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η εικόνα είναι παρόμοια, επιβεβαιώνοντας την παγκόσμια τάση. Εννέα στους δέκα Ευρωπαίους (88%) εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με την ιδιωτικότητά τους. Πάνω από το ένα τρίτο (36%) των νέων Ευρωπαίων δεν σκέφτεται ποτέ την ασφάλεια των έξυπνων οικιακών συσκευών του, ενώ το 49% σκέφτεται την ιδιωτικότητα των κινητών του τηλεφώνων καθημερινά. Η ιδιωτικότητα αποτελεί ένα αγχωτικό ζήτημα για το 75% των Ευρωπαίων, με το 20% να το χαρακτηρίζει "πολύ περίπλοκο". Παρόλα αυτά, μόλις οκτώ στους δέκα καταναλωτές λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τις ανησυχίες αυτές κατά την αγορά προϊόντων.
Το αίτημα για καλύτερη εκπαίδευση είναι επίσης έντονο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με πάνω από το 67% των Ευρωπαίων που συμμετείχαν στην έρευνα, να ζητά περισσότερη ενημέρωση σχετικά με τα δεδομένα και την ιδιωτικότητα του. Το 62% δηλώνει ότι θα ήταν πιο ανοιχτό στην πλήρη υιοθέτηση της τεχνολογίας AI και της τεχνολογίας smart home, εάν κατανοούσε καλύτερα τα οφέλη και ένιωθε σιγουριά για την προστασία των δεδομένων του.
Privacy is Power: H δέσμευση της Samsung στην Ασφάλεια
Η Samsung, στοχεύοντας στην προστασία των δεδομένων των χρηστών, επεκτείνει την πλατφόρμα ασφαλείας της, Samsung Knox, σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων της, από συσκευές κινητής έως οικιακές συσκευές. Ως υποστηρικτής του σχεδιασμού με προτεραιότητα στην ιδιωτικότητα, η Samsung ενσωματώνει την ασφάλεια στον πυρήνα του σχεδιασμού της, και όχι απλώς ως μια προσθήκη. Η ασφάλεια αυτή είναι ενσωματωμένη στα προϊόντα της, από το επίπεδο του hardware έως τα επίπεδα του λογισμικού, προστατεύοντας κάθε συσκευή σε ολόκληρο το οικοσύστημα για μια ολοκληρωμένη και απρόσκοπτη εμπειρία ασφάλειας.
Η πλατφόρμα ασφαλείας Samsung Knox προσφέρει πολυεπίπεδη, έξυπνη παρακολούθηση ψηφιακών απειλών και περιλαμβάνει ισχυρά εργαλεία όπως:
- Knox Matrix: Προστατεύει τις συνδεδεμένες συσκευές επιτρέποντάς τους να παρακολουθούν η μία την άλλη για πιθανές απειλές. Εάν μία συσκευή παραβιαστεί, απομονώνεται αυτόματα για την προστασία των υπολοίπων.
- Knox Vault: Προστατεύει ευαίσθητες πληροφορίες, όπως PIN και κωδικούς πρόσβασης, με έναν ασφαλή επεξεργαστή και μνήμη, θωρακίζοντάς τις από φυσική ή απομακρυσμένη πρόσβαση. Αυτό υποστηρίζεται από προστασίες σχεδιασμένες για το μέλλον, όπως η κρυπτογράφηση ανθεκτική σε κβαντικούς υπολογιστές.
Με το οικοσύστημα της Samsung και τις προηγμένες λύσεις ασφαλείας Knox, η εταιρεία δεσμεύεται να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών μέσω της διαφάνειας και της σαφούς καθοδήγησης, διασφαλίζοντας ότι ο τρόπος συλλογής, διαχείρισης και αποθήκευσης των δεδομένων αποτελούν επιλογή του χρήστη. Έτσι, οι καταναλωτές μπορούν να αξιοποιούν απρόσκοπτα την τεχνολογίας AI και τις εμπειρίες του έξυπνου σπιτιού με ασφάλεια, αξιοποιώντας πλήρως τις δυνατότητές τους.
Στατιστικά Στοιχεία Έρευνας – Ελλάδα
- 9 στους 10 (89%) δείχνουν ανησυχία για την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια, με τους μισούς (52%) να είναι ιδιαίτερα ανήσυχοι.
- 2 στους 5 (39%) δεν σκέφτονται ποτέ την ασφάλεια των έξυπνων συσκευών τους. Αυτό συγκρίνεται με 1 στους 2 (47%) που σκέφτονται την ιδιωτικότητα των κινητών τους τηλεφώνων κάθε μέρα.
- Η ιδιωτικότητα μπορεί να είναι συντριπτική για αυτές τις γενιές – με το 16% να λέει ότι είναι πολύ περίπλοκο, και 9 στους 10 (87%) να το βρίσκουν αγχωτικό.
- Οι ανησυχίες για την ιδιωτικότητα μεταξύ των καταναλωτών ποικίλλουν – από φόβους οικονομικής κλοπής (68%) έως ανησυχία για τη χρήση μεταδεδομένων για την ταυτοποίησή τους (61%).
- 85% θέτουν τις εκτιμήσεις ιδιωτικότητας στο προσκήνιο κατά την αγορά.
- Μόνο το 10% δηλώνει ότι αισθάνεται "πολύ γνώστης" σχετικά με την ιδιωτικότητα.
- Μόλις το 31% γνωρίζει τα δεδομένα που συλλέγουν οι εφαρμογές και οι συσκευές τους.
- Ένα τρίτο (34%) αποδέχεται τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις στις εφαρμογές χωρίς να τις κατανοεί πλήρως.
- 6 στους 10 (62%) αισθάνονται ότι δεν μπορούν ποτέ να έχουν πλήρη έλεγχο της ιδιωτικότητάς τους σε όλες τις συσκευές.
- Πάνω από τα δύο τρίτα (68%) ζητούν καλύτερη εκπαίδευση σχετικά με τα δεδομένα και την ιδιωτικότητα.
- Πάνω από το ένα τέταρτο (29%) δεν εμπιστεύεται καμία μάρκα όσον αφορά την προστασία των δεδομένων τους.
- Σχεδόν 1 στους 5 (17%) δεν έχει μοιραστεί δεδομένα μεταξύ έξυπνων συσκευών τον τελευταίο χρόνο λόγω φόβων ασφαλείας.
- 62% θα ήταν πιο ανοιχτοί στην πλήρη υιοθέτηση νέων τεχνολογιών AI αν κατανοούσαν καλύτερα τα οφέλη για τον τρόπο ζωής τους και ένιωθαν σίγουροι ότι τα δεδομένα τους ήταν ασφαλή.
- Οι κορυφαίες χαμένες ευκαιρίες περιλαμβάνουν εξατομικευμένες προσφορές αγορών ή εκπτώσεις (18%), ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο για το οικιακό περιβάλλον (16%) και προσαρμοσμένες προτάσεις δραστηριοτήτων (15%).
- 29% δηλώνουν ότι η διαφάνεια σχετικά με τη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων θα αύξανε την εμπιστοσύνη σε μια μάρκα τεχνολογίας, ενώ πολλοί ζητούν επίσης απτά οφέλη ιδιωτικότητας, όπως σαφείς, ευανάγνωστες πολιτικές απορρήτου (31%)