Η Google ξεκίνησε να ρωτά τους Ευρωπαίους για την διαχείριση των δεδομένων τους

Το νομοσχέδιο Digital Markets Act της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις ψηφιακές αγορές (DMA) συντάχθηκε για να περιορίσει τις αντιανταγωνιστικές επιχειρηματικές πρακτικές των Big Tech στην Ευρώπη. Ήδη γνωρίζουμε πώς η Google θα συμμορφωθεί με τον νόμο, ο οποίος τίθεται σε ισχύ στις 6 Μαρτίου 2024, με την εταιρεία να ανακοινώνει διάφορες εξελίξεις, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας των χρηστών να αποσυνδέσουν ορισμένες υπηρεσίες της. Τώρα παίρνουμε μια πρώτη γεύση για το πώς η Google θα προχωρήσει στην ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με την αποσύνδεση ενός ή περισσότερων προϊόντων.

Ένα μήνυμα που εμφανίστηκε σε συσκευή μας, ρωτά αν θέλουμε να διατηρήσουμε τις επτά υπηρεσίες της Google συνδεδεμένες. Υπάρχουν επιλογές για να αποφασίσουμε αμέσως με το κουμπί Choose now, ενώ η δεύτερη επιλογή λέει Ask me in a week. Διαλέγοντας την πρώτη επιλογή ανοίγει μια λίστα με τις υπηρεσίες που μπορούν να αποσυνδεθούν, ακολουθούμενη από λεπτομέρειες σχετικά με το γιατί γίνονται αυτές οι αλλαγές.

Η ενότητα What's not changing (Τι δεν αλλάζει) στο κάτω μέρος της σελίδας, ωστόσο, αφήνει ορισμένα αναπάντητα ερωτήματα. Όταν η Google δημοσίευσε μια σελίδα υποστήριξης που περιγράφει λεπτομερώς ορισμένες από αυτές τις επερχόμενες αλλαγές στην ΕΕ, ανέφερε ότι ορισμένα δεδομένα θα μπορούσαν να εξακολουθήσουν να μοιράζονται μεταξύ των μη συνδεδεμένων υπηρεσιών για την αποφυγή απάτης, ανεπιθύμητης αλληλογραφίας κ.λπ. και για τη συμμόρφωση με το νόμο, χωρίς να προσφέρει πρόσθετες λεπτομέρειες σχετικά με το τι σημαίνει αυτό.

Αντίστοιχα, αυτό το νέο μήνυμα/μπάνερ που εμφανίστηκε έχει επίσης κάποιες ασάφειες σχετικά με την κοινή χρήση δεδομένων, ακόμη και αν οι υπηρεσίες δεν είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους. «Ακόμα και αν δεν είναι συνδεδεμένες, οι υπηρεσίες της Google μπορούν πάντα να μοιράζονται δεδομένα μεταξύ τους για να αποτρέψουν την απάτη και την κατάχρηση, να σας βοηθήσουν αποτελεσματικά να ολοκληρώσετε εργασίες και για ορισμένους άλλους σκοπούς». Δεν είναι σαφές τι εννοεί η Google με τον όρο «ορισμένοι άλλοι σκοποί» σε αυτό το πλαίσιο.

Λίγο πιο κάτω στη σελίδα, υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με το πώς μπορούν να τροποποιηθούν οι επιλογές από τους λογαριασμούς Google των χρηστών, με τη διευκρίνιση ότι αυτές οι αλλαγές θα τεθούν σε ισχύ μόνο από τις 6 Μαρτίου. Στη συνέχεια, οι χρήστες θα βρουν μερικά κουμπιά για να συνδέσουν ή να αποσυνδέσουν και τις επτά υπηρεσίες, ένα κουμπί More options (Περισσότερες επιλογές) και ένα άλλο κουμπί Ask me in a week (Ρώτα με σε μια εβδομάδα).

Πατώντας το More options (Περισσότερες επιλογές) μπορείτε να επιλέξετε μεμονωμένα τα προϊόντα που θέλετε να συνδέσετε/αποσυνδέσετε με ένα check box δίπλα σε κάθε υπηρεσία. Υπάρχουν επίσης βασικές επιλογές όπως η επιλογή όλων. Αν εξακολουθείτε να μην είστε σίγουροι για τη διαδικασία σε αυτό το σημείο, η Google σας δίνει τη δυνατότητα εύκολης εξόδου με ένα τρίτο κουμπί Ask me in a week.

Σε μια ανάρτηση στο επίσημο blog την περασμένη εβδομάδα, ο νομικός διευθυντής της Google, Oliver Bethell, ανέλυσε λεπτομερώς ορισμένες από αυτές τις επερχόμενες αλλαγές, συμπεριλαμβανομένου του προαναφερθέντος ενημερωτικού μηνύματος συγκατάθεσης για τις υπηρεσίες αποσύνδεσης. Επιπλέον, η Google φέρεται να δοκιμάζει μερικές αλλαγές στη σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης κατά την αναζήτηση αντικειμένων ή ξενοδοχείων. Αυτό θα περιλαμβάνει την «εστίαση των αποτελεσμάτων μόνο σε ιστοσελίδες σύγκρισης» αντί για μεμονωμένα αντικείμενα ή επιχειρήσεις. Εν τω μεταξύ, η ενότητα Google Flights φέρεται να καταργείται λόγω αυτών των αλλαγών.

Στη συνέχεια, ο Bethell περιγράφει λεπτομερώς πώς οι χρήστες των συσκευών Android στην περιοχή θα αρχίσουν να βλέπουν νέες οθόνες επιλογής της προεπιλεγμένης μηχανής αναζήτησης και του προγράμματος περιήγησης κατά τη ρύθμιση της συσκευής τους. Οι εφαρμογές του Chrome στο iOS και στους υπολογιστές desktop θα εμφανίζουν επίσης αυτές τις οθόνες επιλογής. Τέλος, η εταιρεία δήλωσε ότι δοκιμάζει ένα Data Portability API (φορητότητα δεδομένων) για να «ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις» που σχετίζονται με τη μετακίνηση δεδομένων χρηστών σε υπηρεσίες ή εφαρμογές τρίτων.

Είναι αρκετά προφανές ότι η Google δεν είναι πολύ ενθουσιασμένη με αυτές τις αλλαγές, με την εταιρεία να λέει ότι ορισμένες από αυτές τις αλλαγές θα μπορούσαν να περιορίσουν τις επιλογές για τις επιχειρήσεις και τους ανθρώπους σε όλη την Ευρώπη. Ο Bethell προσθέτει ότι οι κανόνες αυτοί συνοδεύονται από «δύσκολους συμβιβασμούς».

Πέρα από την Alphabet, μητρική εταιρεία της Google, εταιρείες όπως η Amazon, η Apple, η ByteDance, η Meta και η Microsoft έχουν οριστεί ως gatekeepers από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ. Αυτές οι εταιρείες θα πρέπει να κάνουν ορισμένες αλλαγές στις δραστηριότητές τους, όπως κάνει τώρα η Google, για να συμμορφωθούν με το Digital Markets Act.

Loading