Η Yasa συντρίβει τα ρεκόρ με ηλεκτροκινητήρα 738 ίππων και βάρος μόλις 13,1 κιλά

Ένα νέο τεχνολογικό ορόσημο φέρνει στο φως η Yasa, η βρετανική εταιρεία που ειδικεύεται στην ανάπτυξη ηλεκτροκινητήρων τύπου axial flow, μιας αρχιτεκτονικής που υπόσχεται σημαντικά πλεονεκτήματα για τα ηλεκτρικά οχήματα του μέλλοντος. Η εταιρεία, η οποία πλέον ανήκει στη Mercedes, ανακοίνωσε την κατασκευή ενός πρωτοποριακού ηλεκτροκινητήρα με εξαιρετικά υψηλή πυκνότητα ισχύος: 738 ίπποι από μία μονάδα που ζυγίζει μόλις 13,1 κιλά.

Το νούμερο είναι εντυπωσιακό και αναλογεί σε 56 ίππους ανά κιλό – μια επίδοση υπερδιπλάσια σε σχέση με το μέσο όρο της βιομηχανίας, που σήμερα κινείται γύρω στους 20 ίππους ανά κιλό. Η Yasa χαρακτηρίζει την επίδοση αυτή ως ένα ανεπίσημο παγκόσμιο ρεκόρ πυκνότητας ισχύος για ηλεκτροκινητήρες, ανεξαρτήτως πεδίου εφαρμογής.

Ο συγκεκριμένος κινητήρας παρουσιάστηκε σε δοκιμαστικό πρωτότυπο και δεν έχει ακόμη ενσωματωθεί σε κάποιο μοντέλο παραγωγής. Ωστόσο, ο τεχνολογικός αντίκτυπος της επίτευξης αυτής είναι μεγάλος, ιδίως για τη Mercedes, η οποία ήδη πειραματίζεται με την τεχνολογία axial flow στα μελλοντικά της οχήματα υψηλών επιδόσεων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το concept Mercedes-AMG GT XX, το οποίο εξοπλίζεται με τρεις ηλεκτροκινητήρες της Yasa, δύο στον πίσω άξονα και έναν εμπρός.

Αν και η Yasa δεν έχει αποκαλύψει ακόμη το χρονοδιάγραμμα εμπορικής διάθεσης του νέου κινητήρα, ούτε και τα πρώτα μοντέλα που θα τον ενσωματώσουν, θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως θα αξιοποιηθεί σε εφαρμογές που απαιτούν υψηλές επιδόσεις και εξαιρετικά χαμηλό βάρος. Άλλωστε, η εταιρεία ήδη συνεργάζεται με κορυφαία ονόματα της αυτοκίνησης όπως Lamborghini, Mercedes-AMG και Ferrari.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μέχρι σήμερα κορυφαία επίδοση σε αναλογία ισχύος-βάρους για ηλεκτροκινητήρα παραγωγής ήταν αυτή του Equipmake HPM-400, με 54 ίππους ανά κιλό και συνολικό βάρος 40 κιλά. Ο κινητήρας αυτός, που κατασκευάζεται στην Αυστραλία, προορίζεται κυρίως για χρήση σε αεροναυτικές και θαλάσσιες εφαρμογές. Σε αντίθεση, το νέο δημιούργημα της Yasa καταφέρνει την υπεροχή αυτή χωρίς τη χρήση εξωτικών υλικών όπως τα φύλλα φερρο-κοβαλτίου, ενώ έχει κατασκευαστεί με τη βοήθεια της τρισδιάστατης εκτύπωσης.

Ο Tim Woolmer, ιδρυτής και τεχνικός διευθυντής της Yasa, τόνισε ότι το συγκεκριμένο επίτευγμα αποτελεί αποτέλεσμα της σύμπραξης προηγμένης τεχνολογίας, πρακτικής μηχανολογίας και καινοτομίας. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε:

Δεν χρειάζονται σπάνια υλικά ή πειραματικές μέθοδοι για να πετύχει κανείς κορυφαίες επιδόσεις. Αυτό που παρουσιάζουμε είναι ένα ρεαλιστικό και εμπορικά αξιοποιήσιμο επίτευγμα. Και το πιο εντυπωσιακό; Βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή.

Σύμφωνα με τα πλάνα της εταιρείας, όταν ολοκληρωθεί η φάση της ανάπτυξης, η παραγωγή του κινητήρα μπορεί να φτάσει έως και τις 50.000 μονάδες ετησίως στο εργοστάσιο της Yasa στο Oxfordshire.

Το ενδιαφέρον για την τεχνολογία axial flow δεν περιορίζεται μόνο στις επιδόσεις. Οι κινητήρες αυτού του τύπου είναι πιο συμπαγείς και σημαντικά ελαφρύτεροι από τους παραδοσιακούς radial flow κινητήρες. Η αυξημένη πυκνότητα ισχύος – περίπου τρεις φορές μεγαλύτερη – επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία στον σχεδιασμό του συστήματος μετάδοσης, το οποίο μπορεί να γίνει μικρότερο και ελαφρύτερο. Ταυτόχρονα, οι axial κινητήρες προσφέρουν υψηλότερη συνεχόμενη ισχύ και μεγαλύτερη ροπή, στοιχείο κρίσιμο για οχήματα υψηλών απαιτήσεων.

[via]

Loading