Ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δασμοί: Ποιο είναι το σχέδιο της Κίνας
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά από μήνες μελέτης του τρόπου με τον οποίο θα μπορούσε να πάρει μια μπουκιά από την κινεζική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δημοσιοποίησε τα σχέδιά της: αυξήσεις στους δασμούς. Ακριβώς όπως έκαναν και οι ΗΠΑ, η Ευρώπη ανακοίνωσε μέσα στο καλοκαίρι ένα πακέτο δασμών για τα ξένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυμαίνονται από 17% για εταιρείες όπως η BYD έως 36,3% για την SAIC. Η Tesla, από την άλλη πλευρά, ήταν ένα παράπλευρο θύμα με δασμούς 9%.
Η Κίνα έχει αρχίσει να προχωρά σε άνοιγμα εργοστασίων εκτός της επικράτειας της, αλλά, όπως είναι λογικό, το μέτρο δεν τους ικανοποίησε. Σε τέτοιο βαθμό που, όπως επισημαίνει το Bloomberg, η κυβέρνηση της Κίνας δίνει σαφείς οδηγίες στους κατασκευαστές αυτοκινήτων για να μην πέσει η τεχνολογία τους σε δυτικά χέρια. Πώς; Μέσω των λεγόμενων «knock-down kits».
Οι δασμοί θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από τις 30 Οκτωβρίου, εφόσον συμφωνήσουν όλα τα μέρη (Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κράτη μέλη). Αν τελικά τεθούν σε ισχύ, θα ισχύουν για πέντε χρόνια, αλλά όπως λέμε, η Κίνα δεν έχει καθίσει με σταυρωμένα τα χέρια.
Πολλές από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της κινούνται ήδη για να αποφύγουν αυτούς τους φόρους. Για να το κάνουν αυτό, ανοίγουν εργοστάσια σε άλλες χώρες που δεν επηρεάζονται από αυτούς τους δασμούς, με παραδείγματα όπως η MG στην Ταϊλάνδη, η BYD με μεγάλα σχέδια για το Μεξικό (που θα ανοίξει επίσης την πόρτα στην αγορά των ΗΠΑ) και η Chery που χρησιμοποιεί το παλιό εργοστάσιο της Nissan στη Βαρκελώνη για ένα από τα πρώτα κινεζικά εργοστάσια αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Η Chery, για παράδειγμα, είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας κινεζικών αυτοκινήτων παγκοσμίως, οπότε αυτές οι κυρώσεις θα την επηρέαζαν πάρα πολύ και γι' αυτό αναζητούν τρόπους να τις αποφύγουν όσο το δυνατόν περισσότερο. Και ένα χαρακτηριστικό που μοιράζονται τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (πέρα από την τιμή) είναι οι τεχνολογικές καινοτομίες που μπορεί να είναι πολύ ενδιαφέρουσες για τους δυτικούς κατασκευαστές. Για να αποφευχθεί αυτό, το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου πραγματοποίησε τον Ιούλιο μια συνάντηση στην οποία συμμετείχαν δώδεκα εθνικοί κατασκευαστές.
Συζητήθηκαν διάφορα θέματα, αλλά δόθηκε ένα αξίωμα: τα μυστικά της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων πρέπει να διατηρηθούν όσο το δυνατόν περισσότερο. Αυτό σημαίνει ότι η παραγωγή βασικών εξαρτημάτων και συστημάτων των οχημάτων της πρέπει να παραμείνει εντός της Κίνας, όπου είναι πολύ πιο εύκολο για τους αρμόδιους φορείς να προστατεύσουν αυτές τις πληροφορίες και έτσι είναι πιο δύσκολο να διαρρεύσουν σε χώρες που θέλουν να φιλοξενήσουν εργοστάσια κινεζικών εταιρειών, αλλά έχουν ψηφίσει υπέρ των δασμών.
Φυσικά, αν η πρόθεση είναι να κατασκευαστούν αυτοκίνητα στο εξωτερικό, πόσο συμβατό είναι να γίνει αυτό χωρίς να διαρρεύσει τίποτα; Εδώ είναι που μπαίνουν στο παιχνίδι τα λεγόμενα «knockdown kits». Η ιδέα είναι ότι οι κινεζικές εταιρείες κάνουν όλες τις εργασίες σε αυτά τα βασικά μέρη του οχήματος. Στη συνέχεια αποσυναρμολογούν τα εξαρτήματα και τα στέλνουν σε εργοστάσια άλλων χωρών, όπου συναρμολογούνται εκ νέου. Η Chery Automobile αναμένεται να πραγματοποιήσει αυτή την εργασία επανασυναρμολόγησης των εξαρτημάτων που είχαν συναρμολογηθεί προηγουμένως στο ισπανικό εργοστάσιο της.
Ο Valdis Dombrovskis είναι ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έχει ήδη προειδοποιήσει ότι τα κινεζικά εργοστάσια σε ευρωπαϊκό έδαφος θα μπορούν να αποφύγουν την καταβολή δασμών μόνο εάν πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις. Μία από αυτές είναι ότι πρέπει να δημιουργείται ένα ελάχιστο επίπεδο αξίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι πιθανό αυτά τα «knock-down kits» να συγκρούονται με το πνεύμα των δασμών.
Ο ίδιος ο Dombrovskis σχολίασε σχετικά: «Πόση από την προστιθέμενη αξία θα δημιουργηθεί στην ΕΕ και πόση από την τεχνογνωσία θα αποθηκευτεί εδώ; Πρόκειται για ένα απλό εργοστάσιο συναρμολόγησης ή για ένα εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων; Υπάρχει σημαντική διαφορά». Φαίνεται λοιπόν ότι, τουλάχιστον από την Ευρωπαϊκή Ένωση, προέβλεπαν ήδη ένα σενάριο σαν αυτό που θέλει να πραγματοποιήσει η Κίνα.
Φτάσαμε, λοιπόν, σε ένα σημείο που κανείς δεν θα περίμενε πριν από μερικά χρόνια: η Δύση να υπερφορολογεί για να σταματήσει την επέλαση των Κινέζων κατασκευαστών, και την Κίνα να προσπαθεί να προστατεύσει την τεχνολογία - τεχνογνωσία της...
[via]