Πλοίο μετατρέπει τις εκπομπές CO₂ σε πράσινο τσιμέντο

Μια νέα τεχνολογία που υπόσχεται να αλλάξει το τοπίο στις θαλάσσιες μεταφορές εφαρμόζεται ήδη στο φορτηγό πλοίο UBC Cork. Πρόκειται για το πρώτο εμπορικό σύστημα δέσμευσης άνθρακα παγκοσμίως που λειτουργεί πάνω σε πλοίο και μετατρέπει το διοξείδιο του άνθρακα των εξατμίσεων σε υλικό χρήσιμο για την παραγωγή τσιμέντου. Η τεχνολογία αναπτύχθηκε από τη βρετανική startup Seabound και έχει εγκατασταθεί στο πλοίο που ανήκει στον γερμανικό όμιλο Hartmann Group. Το UBC Cork μεταφέρει τσιμέντο, και τώρα πλέον συμβάλλει και στην ίδια την παραγωγή του, με τρόπο πιο φιλικό προς το περιβάλλον.

Η Alisha Frediksson, CEO και συνιδρύτρια της Seabound, εξηγεί ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα είναι μόνο η αρχή:

Στόχος μας είναι να επεκτείνουμε αυτή τη λύση σε εκατοντάδες – και στο μέλλον χιλιάδες – πλοία. Αυτό το στάδιο μάς επιτρέπει να συγκεντρώσουμε πολύτιμα δεδομένα, να βελτιστοποιήσουμε τις μελλοντικές εκδόσεις του συστήματος και, κυρίως, να αποδείξουμε ότι η δέσμευση άνθρακα εν πλω δεν είναι πλέον θεωρητική.

Το σύστημα της Seabound παγιδεύει τα καυσαέρια των μεγάλων ντιζελοκινητήρων του πλοίου και τα οδηγεί σε έναν θάλαμο υψηλής πίεσης γεμάτο με πετραδάκια υδροξειδίου του ασβεστίου. Εκεί, το διοξείδιο του άνθρακα αντιδρά με το υλικό και μετατρέπεται σε ανθρακικό ασβέστιο – δηλαδή ασβεστόλιθο, βασικό συστατικό για την παραγωγή τσιμέντου. Ο ασβεστόλιθος αποθηκεύεται επί του πλοίου και θα εκφορτωθεί στη Νορβηγία, όπου θα παραδοθεί στις εγκαταστάσεις της Heidelberg Materials στο Brevik. Εκεί, θα ενσωματωθεί στη διαδικασία παραγωγής σκυροδέματος με μειωμένο ανθρακικό αποτύπωμα, ως μέρος του ήδη υπάρχοντος συστήματος δέσμευσης άνθρακα της εταιρείας.

Η Seabound υποστηρίζει ότι το σύστημά της μπορεί να δεσμεύει έως και το 95% του διοξειδίου του άνθρακα και το 98% των εκπομπών θείου από τις εξατμίσεις ενός πλοίου. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι η τεχνολογία έχει αρθρωτή σχεδίαση και μπορεί να τοποθετηθεί σε υπάρχοντα πλοία χωρίς εκτεταμένες τροποποιήσεις. Αν και δεν υποκαθιστά την ανάγκη για μετάβαση σε καθαρότερα καύσιμα, προσφέρει έναν ρεαλιστικό τρόπο περιορισμού των εκπομπών άμεσα.

Ο κλάδος της ναυτιλίας ευθύνεται για περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και θεωρείται ένας από τους πιο δύσκολους τομείς για απανθρακοποίηση. Οι υπάρχουσες τεχνολογίες μπαταριών δεν μπορούν να υποστηρίξουν τα τεράστια ενεργειακά φορτία των πλοίων μεγάλων αποστάσεων, ενώ η πυρηνική πρόωση, αν και συζητείται, παραμένει αμφιλεγόμενη και γεμάτη κινδύνους.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι η μελλοντική λύση βρίσκεται σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών, όπως το υδρογόνο και η αμμωνία. Αυτά όμως βρίσκονται ακόμα σε αρχικά στάδια ανάπτυξης και προϋποθέτουν την κατασκευή νέων τύπων πλοίων.

Σε αυτό το μεταβατικό πλαίσιο, η τεχνολογία της Seabound μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα: προσφέροντας έναν τρόπο να μειωθούν οι εκπομπές από τα υφιστάμενα πλοία, μέχρις ότου ωριμάσουν οι καθαρές ενεργειακές λύσεις. Όπως δήλωσε παλαιότερα η Frediksson, «τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται τουλάχιστον 10 με 20 χρόνια μακριά, όμως η απανθρακοποίηση πρέπει να ξεκινήσει σήμερα».

Η εταιρεία έχει ήδη συνεργαστεί σε πιλοτικά προγράμματα με τις ναυτιλιακές Hapag-Lloyd και Lomar Shipping, ενώ τώρα προχωρά στο επόμενο στάδιο: τη μαζική ανάπτυξη των συστημάτων της. Στόχος της είναι να δεσμεύει έως και 100 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως μέχρι το 2040, ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στο 10% των συνολικών εκπομπών του παγκόσμιου ναυτιλιακού τομέα.

[via]

Loading