Η Apple δημοσίευσε ορισμένα ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία σχετικά με την πορεία των καταστημάτων εφαρμογών της για την Ευρώπη στο πλαίσιο της συμμόρφωσης της με το νομοσχέδιο Digital Services Act, απ’ όπου μαθαίνουμε πόσοι χρήστες είναι ενεργοί τουλάχιστον μία φορά το μήνα.
Συγκεκριμένα, το App Store των συσκευών iOS χρησιμοποιούν κάθε μήνα περίπου 101 εκατομμύρια χρήστες στην Ευρώπη, ενώ ακολουθούν κατά σειρά οι εκδόσεις του καταστήματος για iPadOS (23 εκατ.), macOS (6 εκατ.), tvOS (1 εκατ.) και watchOS (λιγότεροι από 1 εκατ.). Επιπλέον, η Apple προσθέτει πως πληρώνουν συνδρομή για τα Podcasts και Apple Books λιγότερο από 1 εκατομμύριο χρήστες.
Το App Store της Apple είναι ένα από τις 17 καταστήματα που έχουν χαρακτηριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως πολύ μεγάλες online πλατφόρμες (VLOPs). Για τις τελευταίες ισχύουν πιο αυστηροί κανονισμοί όπως ισχυρότερη προστασία για τους ανήλικους και πιο ενδελεχής έλεγχος του περιεχομένου. Όλες οι VLOPs θα πρέπει να έχουν συμμορφωθεί με τη νέα νομοθεσία της ΕΕ μέσα στο επόμενο τετράμηνο.
Για να χαρακτηριστεί ένα κατάστημα ως VLOP θα πρέπει να έχει περισσότερους από 45 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες κάθε μήνα και γι’ αυτό η Apple έχει διαχωρίσει τις διάφορες εκδόσεις του App Store ανά λειτουργικό σύστημα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να θεωρείται VLOP μόνο το App Store για συσκευές iOS.
Παρόλα αυτά, η Apple τονίζει πως θα συμμορφωθεί αυτοβούλως με τους κανόνες του νομοσχεδίου Digital Services Act (DSA) της EE σε όλα τα καταστήματα εφαρμογών, ανεξάρτητα αν υπάγονται στην κατηγορία των VLOPs.
Βασικοί Κανόνες του Digital Services Act
Προς το παρόν δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως η συγγραφή του DSA, αλλά ήδη η ΕΕ έχει δημοσιεύσει κάποιες από τις υποχρεώσεις των εταιρειών τεχνολογίας:
- Απαγορεύεται η στοχευμένη διαφήμιση με βάση την θρησκεία, τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή την εθνικότητα του χρήστη. Επίσης, οι νεαροί σε ηλικία δεν θα πρέπει να υπόκεινται σε πρακτικές στοχευμένης διαφήμισης.
- Το περιβάλλον χρήσης θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο για τον χρήστη προκειμένου να μην οδηγείται σε λάθος ενέργειες. Η δυνατότητα ακύρωσης μιας συνδρομής θα πρέπει να είναι το ίδιο εύκολη με τη διαδικασία εγγραφής σε μια υπηρεσία.
- Οι μεγάλες πλατφόρμες τύπου Facebook θα πρέπει να διευκρινίζουν πλήρως στον χρήστη τον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων που χρησιμοποιούνται για την εμφάνιση προτάσεων (π.χ. σειρές του Netflix στο News Feed) και οι χρήστες θα πρέπει να έχουν την επιλογή να δέχονται προτάσεις που δεν θα βασίζονται στο προφίλ τους.
- Οι υπηρεσίες φιλοξενίας (hosting) και οι online πλατφόρμες θα πρέπει να εξηγούν πλήρως και με απόλυτη διαφάνεια για ποιους λόγους αφαίρεσαν παράνομο περιεχόμενο, αλλά και να δίνουν στον χρήστη τη δυνατότητα άσκησης «έφεσης» για την αφαίρεση του περιεχομένου που ανήρτησε.
- Οι μεγάλες online πλατφόρμες θα πρέπει να παρέχουν στους ερευνητές δεδομένα για να αποκτούν οι τελευταίοι περισσότερη γνώση σχετικά με την εξέλιξη των online απειλών.
- Τα online marketplaces (π.χ. Amazon, Skroutz) θα πρέπει να διατηρούν βασικές πληροφορίες για τους εμπόρους που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα τους προκειμένου να μπορούν να εντοπίσουν άμεσα όσους πωλούν παράνομα αγαθά ή υπηρεσίες.
- Οι μεγάλες πλατφόρμες θα πρέπει να παρουσιάσουν νέες στρατηγικές για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια των κρίσεων.
[Apple]