ElevenLabs: Λανσάρει AI εργαλείο για την παραγωγή μουσικής με εμπορική άδεια χρήσης

Η εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης ElevenLabs, γνωστή κυρίως για τις πρωτοποριακές της λύσεις στον τομέα του AI ήχου και της μετατροπής κειμένου σε ομιλία, ανακοίνωσε μια νέα σημαντική προσθήκη στο τεχνολογικό της οπλοστάσιο: ένα μοντέλο δημιουργίας μουσικής με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο -όπως ισχυρίζεται η εταιρεία- είναι πλήρως κατοχυρωμένο για εμπορική χρήση.

Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη σοβαρή απόπειρα της ElevenLabs να διευρύνει τις δραστηριότητές της πέρα από τις εφαρμογές φωνητικής τεχνολογίας που τη χαρακτήριζαν μέχρι σήμερα. Η εταιρεία, την οποία ίδρυσαν οι Piotr Dabkowski και Mati Staniszewski, έχει αναδειχθεί σε ηγετικό παίκτη στον χώρο των εφαρμογών μετατροπής κειμένου σε ομιλία, ενώ πρόσφατα επεκτάθηκε και σε συνομιλιακά bots καθώς και εργαλεία αυτόματης μετάφρασης ομιλίας.

Με την παρουσίαση του νέου μουσικού μοντέλου, η ElevenLabs κυκλοφόρησε και δείγματα των δυνατοτήτων του. Ένα από αυτά περιλαμβάνει μια συνθετική φωνή που ραπάρει για την πορεία της από το περιθώριο μέχρι τη φυγή της από την πατρίδα της και την πορεία «από το Compton μέχρι το Σύμπαν». Η προσπάθεια του συστήματος να μιμηθεί καλλιτέχνες όπως ο Dr. Dre, οι N.W.A. ή ο Kendrick Lamar, οι οποίοι αφηγήθηκαν προσωπικά βιώματα μέσα από τη μουσική τους, έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις. Το ερώτημα που γεννάται είναι: Ποια είναι τα όρια της μίμησης όταν η τεχνολογία επιχειρεί να αναπαραστήσει πολιτισμικές εμπειρίες που δεν βίωσε ποτέ;

Το θέμα γίνεται ακόμη πιο σύνθετο αν λάβει κανείς υπόψη τις νομικές εκκρεμότητες που υπάρχουν ήδη στον χώρο. Το 2024, οι εταιρείες Suno και Udio αντιμετώπισαν αγωγές από την Recording Industry Association of America (RIAA), την εμπορική ένωση που εκπροσωπεί τη μουσική βιομηχανία των ΗΠΑ. Οι αγωγές αφορούν την κατηγορία ότι οι εν λόγω εταιρείες εκπαίδευσαν τα μοντέλα τους χρησιμοποιώντας υλικό που καλύπτεται από πνευματικά δικαιώματα, χωρίς την απαραίτητη άδεια.

Εν μέσω αυτού του ασταθούς τοπίου, η ElevenLabs προσπάθησε να κινηθεί πιο θεσμικά. Ανακοίνωσε συμφωνίες με τον οργανισμό Merlin Network και την Kobalt Music Group, δύο μεγάλες πλατφόρμες ψηφιακής διανομής μουσικής που ειδικεύονται στην υποστήριξη ανεξάρτητων καλλιτεχνών. Η συνεργασία αφορά τη χρήση υλικού αυτών των πλατφορμών για την εκπαίδευση του μοντέλου AI της ElevenLabs.

Η Merlin εκπροσωπεί καλλιτέχνες υψηλού βεληνεκούς, όπως η Adele, οι Nirvana, η Mitski, η Carly Rae Jepsen και η Phoebe Bridgers. Αντίστοιχα, η Kobalt διαχειρίζεται τα δικαιώματα καλλιτεχνών όπως ο Beck, οι Bon Iver και ο Childish Gambino. Ωστόσο, οι όροι των συμφωνιών παραμένουν αδιευκρίνιστοι, και δεν είναι ξεκάθαρο αν τα κομμάτια αυτών των καλλιτεχνών χρησιμοποιήθηκαν τελικά στην εκπαίδευση του μοντέλου ή αν απλώς παραχωρήθηκε ένα πιο γενικό δικαίωμα χρήσης.

Το ερώτημα που προκύπτει πλέον είναι διπλό: μπορεί η AI να δημιουργήσει αυθεντική μουσική χωρίς να βασιστεί στη δουλειά υπαρκτών καλλιτεχνών, και, αν το κάνει, είναι αυτό επαρκές για να προστατεύσει τα πνευματικά δικαιώματα όσων δημιουργών κινδυνεύουν να αντικατασταθούν από την τεχνολογία;

Σε κάθε περίπτωση, η ElevenLabs δεν κρύβει τις φιλοδοξίες της. Η είσοδος στον χώρο της μουσικής δημιουργίας δείχνει πως η εταιρεία επιδιώκει να μετατραπεί σε μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα ήχου βασισμένη σε τεχνητή νοημοσύνη, με εφαρμογές που ξεκινούν από την παραγωγή λόγου και φτάνουν πλέον έως και τη σύνθεση μουσικών έργων. Το αν το κοινό, η μουσική βιομηχανία και το νομικό πλαίσιο θα μπορέσουν να ακολουθήσουν με την ίδια ταχύτητα, μένει να φανεί.

[via]

Loading