Η Apple κλείνει για πρώτη φορά κατάστημα της στην Κίνα

Η Apple ανακοίνωσε την πρώτη επίσημη παύση λειτουργίας ενός από τα καταστήματα της στην Κίνα, μια κίνηση με ιδιαίτερο συμβολισμό, καθώς αφορά τη μεγαλύτερη αγορά smartphones στον κόσμο. Η απόφαση αυτή, που αφορά το κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Parkland Mall στην πόλη Dalian, αναμένεται να τεθεί σε ισχύ στις 9 Αυγούστου, σηματοδοτώντας ένα αξιοσημείωτο βήμα για την παρουσία της Apple στη χώρα όπου δραστηριοποιείται ανελλιπώς από το 2008.

Το κατάστημα στο Parkland Mall αποτέλεσε για χρόνια σημείο αναφοράς στην περιοχή, ωστόσο η σταδιακή μείωση της επισκεψιμότητας στο εμπορικό κέντρο οδήγησε τελικά στην απόφαση για το οριστικό του κλείσιμο. Η Apple δεν είναι η μόνη μεγάλη εταιρεία που αποχωρεί από το συγκεκριμένο εμπορικό σημείο, καθώς πολυτελείς μάρκες όπως η Michael Kors και η Armani έχουν επίσης αποσυρθεί, επιβεβαιώνοντας τη γενικότερη πτωτική πορεία του mall.

Η αποχώρηση της Apple από το Parkland Mall ερμηνεύεται από πολλούς ως αντανάκλαση των ευρύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η κινεζική οικονομία. Παρά τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες για ενίσχυση της κατανάλωσης, όπως επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα και προγράμματα ανταλλαγής παλαιών smartphones, οι δαπάνες των καταναλωτών παραμένουν υποτονικές.

Την ίδια ώρα, η Apple βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξανόμενο ανταγωνισμό από τις κινεζικές εταιρείες τεχνολογίας, με τις Huawei, Xiaomi και Vivo να κερδίζουν συνεχώς έδαφος στην αγορά. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, οι πωλήσεις της Apple στην Κίνα σημειώνουν πτώση για έκτο συνεχόμενο τρίμηνο. Το 2024, τα έσοδα της εταιρείας στη συγκεκριμένη αγορά υποχώρησαν κατά περίπου 10% σε σύγκριση με το υψηλό του 2022.

Ωστόσο, παρά την παύση λειτουργίας του καταστήματος στη Dalian, η Apple δεν αποχωρεί πλήρως από την περιοχή. Διατηρεί ένα ακόμα ενεργό κατάστημα στην ίδια πόλη και σχεδιάζει να εγκαινιάσει ένα νέο σημείο λιανικής στο Shenzhen εντός του Ιουλίου. Με την προσθήκη αυτή, η Apple στοχεύει να κλείσει το 2025 με ακριβώς 58 καταστήματα στη χώρα, όσες δηλαδή είχε και στην αρχή του έτους, ένα δείγμα της επιθυμίας της να διατηρήσει την παρουσία της, παρά τις δυσκολίες.

Οι αριθμοί αποτυπώνουν ξεκάθαρα τη μετατόπιση ισορροπιών: σύμφωνα με την εταιρεία Canalys, η Huawei επανήλθε στην κορυφή της κινεζικής αγοράς smartphones κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2025, διαθέτοντας 12,2 εκατομμύρια συσκευές και εξασφαλίζοντας μερίδιο 18%. Η επίδοση αυτή έρχεται παρά την ελαφρά συνολική κάμψη της αγοράς smartphones στη χώρα.

Ακολούθως, η Vivo βρέθηκε στη δεύτερη θέση με 11,8 εκατομμύρια συσκευές, ενώ οι Oppo και Xiaomi συμπλήρωσαν την τετράδα. Η Apple, παρότι παραμένει στην πρώτη πεντάδα, ήρθε τελευταία ανάμεσα στους μεγάλους παίκτες, με μερίδιο 15% και πωλήσεις περίπου 10,1 εκατομμυρίων συσκευών.

Η τάση αυτή επιβεβαιώνει το αυξανόμενο ενδιαφέρον των Κινέζων καταναλωτών για τα προϊόντα των εγχώριων εταιρειών, γεγονός που οφείλεται τόσο στη βελτίωση της ποιότητας και της τεχνολογίας τους όσο και στη στροφή προς εθνικά προϊόντα. Τα μοντέλα της Huawei, για παράδειγμα, επανέρχονται δυναμικά, παρά τους περιορισμούς στην πρόσβαση σε τεχνολογίες όπως τα Google Services.

Παράλληλα, παραμένει το παράπονο πολλών καταναλωτών εκτός Κίνας, που συχνά δεν έχουν πρόσβαση στα κορυφαία μοντέλα των κινεζικών εταιρειών, καθώς αυτά λανσάρονται αποκλειστικά για την εσωτερική αγορά. Η δυσκολία απόκτησης τέτοιων συσκευών εντείνει τη ζήτηση και, κατά κάποιον τρόπο, καθιστά την αγορά της Κίνας ακόμη πιο αυτάρκη και αυτοπροσδιοριζόμενη.

Η Apple, αν και παραμένει ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στην παγκόσμια αγορά, βρίσκεται πλέον μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα: η Κίνα δεν είναι πια μια σταθερά αναπτυσσόμενη βάση, αλλά μια αγορά ώριμη και εξαιρετικά ανταγωνιστική, όπου η τοπική καινοτομία και η κρατική στήριξη στους εγχώριους κατασκευαστές αλλάζουν το τοπίο με ταχύτητα. Ο τρόπος με τον οποίο η εταιρεία θα επιλέξει να αντιδράσει σε αυτήν τη νέα δυναμική θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την πορεία της στην Ασία τα επόμενα χρόνια.

[via]

Loading