Κινέζοι επιστήμονες ανοίγουν τον δρόμο για την επαναφορά κρυογονικά κατεψυγμένων ανθρώπων!

Το έχουμε δει πολλές φορές σε διάφορες ταινίες επιστημονικής φαντασίας, και ενδεχομένως αποτελεί διακαή πόθο για αρκετούς ματαιόδοξους δισεκατομμυριούχου ή ακόμα και για μελλοντικά μακρινά ταξίδια στο Διάστημα. Μιλάμε για τη δυνατότητα να καταψύξεις έναν άνθρωπο και να τον ξεπαγώσεις μετά από κάποιο χρονικό διάστημα χωρίς φυσικά να έχει χάσει τη ζωή του ή να έχει γεράσει (και προφανώς να εξακολουθεί να λειτουργεί όπως πριν τη διαδικασία κατάψυξης). Δεν ξέρουμε κατά πόσο ήταν αυτό το ερέθισμα που ήθελαν οι επιστήμονες από την Κίνα, αλλά μια νέα εργασία τους ίσως ανοίξει τον δρόμο για να γίνει εφικτό κάτι τέτοιο στο (μακρινό) μέλλον. Συγκεκριμένα, ανέπτυξαν ένα νέο χημικό παρασκεύασμα που επιτρέπει στον εγκεφαλικό ιστό να λειτουργήσει ξανά μετά την κατάψυξη.

Η κατάψυξη εμποδίζει αποτελεσματικά την αποσύνθεση του οργανικού υλικού, αλλά εξακολουθεί να προκαλεί βλάβες.
Καθώς το νερό στο εσωτερικό μετατρέπεται σε πάγο, οι κρύσταλλοι διαλύουν τα κύτταρα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το κατεψυγμένο κρέας ή τα κατεψυγμένα φρούτα γίνονται λίγο μαλακά μετά την απόψυξή τους - αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι αυτό συμβαίνει επίσης με τα όργανα ή τους ιστούς που ψύχονται για μεταμόσχευση ή έρευνα.

Για τη νέα μελέτη, οι επιστήμονες του Fudan University στην Κίνα πειραματίστηκαν με διάφορες χημικές ενώσεις για να δουν ποιες από αυτές θα μπορούσαν να λειτουργήσουν για τη διατήρηση ζωντανού εγκεφαλικού ιστού κατά την κατάψυξη. Ξεκίνησαν δοκιμάζοντας υποσχόμενες χημικές ουσίες σε εγκεφαλικά οργανοειδή - μικρά, εργαστηριακά καλλιεργημένα κομμάτια εγκεφαλικού ιστού που αναπτύσσονται σε διαφορετικούς τύπους συγγενικών κυττάρων.

Τα οργανοειδή βυθίστηκαν στις διάφορες χημικές ουσίες και στη συνέχεια καταψύχθηκαν σε υγρό άζωτο για 24 ώρες. Στη συνέχεια, αποψύχθηκαν γρήγορα σε ζεστό νερό και ελέγχθηκαν για τη λειτουργία, την ανάπτυξη και τα σημάδια κυτταρικής βλάβης με την πάροδο του χρόνου. Οι χημικές ουσίες που προστάτευαν καλύτερα τους μικροεγκεφάλους πέρασαν στον επόμενο γύρο, ο οποίος περιελάμβανε τη δοκιμή διαφόρων συνδυασμών σε παρόμοιες δοκιμές κατάψυξης και απόψυξης.

Τελικά, οι ερευνητές κατέληξαν στο πιο υποσχόμενο μείγμα, το οποίο ονόμασαν MEDY, από τα τέσσερα κύρια συστατικά του: μεθυλοκυτταρίνη, αιθυλενογλυκόλη, DMSO και Y27632. Η ομάδα ανέπτυξε μίνι-εγκεφάλους σε διαφορετικές ηλικίες, από τέσσερις εβδομάδες έως περισσότερους από τρεις μήνες, τους κατέψυξε στο MEDY, τους απόψυξε και συνέχισε την παρακολούθησή τους για μερικές εβδομάδες μετά. Είναι ενδιαφέρον ότι τα οργανοειδή του εγκεφάλου που διατηρήθηκαν στο MEDY έδειξαν παρόμοια πρότυπα ανάπτυξης και λειτουργίας με εκείνα που δεν είχαν καταψυχθεί ποτέ. Είναι απίστευτο ότι μια παρτίδα καταψύχθηκε στο MEDY για 18 μήνες και εξακολουθούσε να παρουσιάζει παρόμοια προστασία από βλάβες μετά την απόψυξη.

Η ομάδα κατέψυξε επίσης δείγματα ζωντανού εγκεφαλικού ιστού που ελήφθησαν από έναν άνθρωπο ασθενή με επιληψία και διαπίστωσε ότι το MEDY τα προστάτευε από βλάβες. Η διαδικασία δεν διατάραξε τη δομή των εγκεφαλικών κυττάρων και διατήρησε ακόμη και τις παθολογίες της επιληψίας, κάτι πολύ σημαντικό, διότι σημαίνει ότι τα δείγματα μπορούν να καταψυχθούν για μεταγενέστερη μελέτη ή ανάλυση, χωρίς η βλάβη από τη διαδικασία κατάψυξης να μπερδεύει τα αποτελέσματα.

Οι πιο άμεσες επιπτώσεις της νέας τεχνολογίας κατάψυξης είναι ότι επιτρέπει σε εγκεφαλικά οργανοειδή και δείγματα να αποθηκεύονται περισσότερο για βιοϊατρική έρευνα, αλλά τελικά θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε ολόκληρους εγκεφάλους και άλλους ιστούς.