The Banner Saga: Το απόλυτο review για το εξαιρετικό turn based RPG [Video]

1_IntroMenu

Το Banner Saga της Stoic Studio είναι ένα παιχνίδι στρατηγικής με στοιχεία RPG, που εξελίσσεται σε έναν φανταστικό (Tolkien-ο-ειδή) κόσμο, ισχυρά επηρεασμένο από την εποχή των βίκινγκς. Υποδύεστε τον κλασικό ρόλο του «απρόθυμου ήρωα», που αναλαμβάνει να προστατέψει τους αγαπημένους του ανθρώπους από μία ξαφνική απειλή που τους διώχνει από τα σπίτια τους και τους βάζει σε καθεστώς διαρκούς καταδίωξης και πάλης για επιβίωση. Βασικό μοτίβο του παιχνιδιού είναι η συνάθροιση των επιζώντων σε ένα διαρκώς επεκτεινόμενο καραβάνι. Σύμβολο του καραβανιού είναι ένα λάβαρο (Banner) πάνω στο οποίο είναι κεντημένες όλες οι επικές στιγμές της ιστορίας των ανθρώπων του (Saga). Όσο το καραβάνι μεγαλώνει, τόσο πιο πολλές οι ένδοξες στιγμές του, και τόσο μεγαλώνει και το λάβαρο του. Το χρώμα του λαβάρου είναι πορφυρό κάνοντας το να μοιάζει με τον ποταμό αίματος που συνήθως αφήνουν πίσω τους τέτοιες επικές ιστορίες και έτσι χαράσσονται στη μνήμη των λαών... Από συμβολισμό πάμε καλά!

Tο review του παιχνιδιού θα χωριστεί σε θεματικές ενότητες. Αρχικά θα σχολιάσουμε την πλοκή και την αφήγηση της ιστορίας, όπου εντοπίζονται τα βασικά στοιχεία role playing. Στη συνέχεια θα αναφερθούμε στα οδοιπορικά και στη διαχείριση του καραβανιού. Ακολούθως, θα περάσουμε στο βασικό στοιχείο του gameplay που είναι οι tactical turn-based μάχες. Τέλος, θα γίνει σύντομη μνεία στα τεχνικά & αισθητικά χαρακτηριστικά του παιχνιδιού πριν συνοψίσουμε τα συμπεράσματα μας στον τελικό απολογισμό. Για επιπλέον πληροφορίες, μπορείτε να ανατρέξετε στο preview του παιχνιδιού.

Σενάριο & Πλοκή

Η πλοκή σας προσγειώνει σε έναν σκληρό και ρημαγμένο κόσμο που θυμίζει, ιστορικά, την εποχή των βίκινγκς και γεωγραφικά τη Σκανδιναβία. Τι συμβαίνει σε αυτόν τον κατά τα άλλα όμορφο κόσμο; Χμμμ... Ατελείωτοι πόλεμοι, σκοτεινές πλεκτάνες, αβέβαιες συμμαχίες και προπάντων ένας απεγνωσμένος αγώνας επιβίωσης. Σαν να μην έφταναν αυτά, στην επαύριο ενός πρωτοφανούς αστρονομικού φαινομένου –ο ήλιος σταμάτησε στον ουρανό— κάτι μυστήριες ανθρωπόμορφες υπάρξεις, τα Dredge (μοιάζουν με τεράστιες πέτρινες ή μεταλλικές πανοπλίες, με λαμπερά κίτρινα μάτια), κατεβαίνουν σε ορδές από τον παγωμένο βορρά και σπέρνουν τον τρόμο και τον όλεθρο στο πέρασμα τους. Ο κόσμος του Banner Saga κατοικείται, εκτός από τους ανθρώπους, από ένα γένος γιγάντων, τους Varl. Έχουν περίπου διπλάσιο ύψος και πάχος από τους ανθρώπους, κέρατα φυτρώνουν στην κεφαλή τους και έχουν γενικά ομαλές, όχι όμως πάντα φιλικές, σχέσεις με τους ανθρώπους. Το ένα πράγμα που τους αρέσει πιο πολύ από το υδρόμελι (mead, στα αγγλικά, πρόκειται για αλκοολούχο ποτό που προκύπτει από τη ζύμωση του μελιού) είναι ο πόλεμος! Και, προαιώνιοι εχθροί τους είναι οι Dredge...

Η ιστορία χωρίζεται σε επτά κεφάλαια. Το πρώτο, και πιο σύντομο, έχει εισαγωγικό χαρακτήρα με σκοπό να σας βάλει στο πνεύμα του παιχνιδιού. Θα παρακολουθήσετε το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας από την πλευρά του Rook και της Alette, ενός χήρου κυνηγού και της μοναχοκόρης του, που δέχονται ξαφνικά επίθεση μέσα σε ένα δάσος. Παρά τη θέληση του, ο Rook αναγκάζεται να συμμαζέψει όλους τους συγχωριανούς τους σε ένα μικρό καραβάνι και να προσπαθήσει να τους σώσει από την επέλαση των Dredge, οδηγώντας τους σε ασφαλές μέρος. Στο πλευρό του υπάρχει ο πιστός του φίλος Iver, ένας Varl, που τον συνοδεύει ένα αινιγματικό παρελθόν. Που να ήξεραν πόσα δεινά τους περιμένουν!

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας, θα πέφτετε ανελλιπώς πάνω σε διλήμματα όπου θα πρέπει να πάρετε θέση. Άλλες φορές θα εμφανίζονται σε μορφή διαλόγου μεταξύ χαρακτήρων ενώ άλλοτε σαν αποφάσεις που καλείστε να λάβετε ως ηγέτης του καραβανιού. Ο διάλογος γίνεται στατικά, δηλαδή βλέποντας τα πορτρέτα (από τη μέση και πάνω) των συνομιλητών σας, ενώ μπορείτε να διαλέξετε τι θα απαντήσετε ή τι θα ρωτήσετε. Δεν υπάρχει voice-over στους διαλόγους, ενώ τα πορτρέτα μερικές φορές μοιάζουν λίγο άψυχα καθώς κινούνται μόνο τα μάτια ή τα μαλλιά τους. Θα λέγαμε πως έχει επιχειρηθεί μία κινηματογραφική προσέγγιση στη σκηνοθεσία των διαλόγων, κάτι που γενικά δουλεύει αρκετά καλά. Ένα πράγμα που μας παραξένεψε είναι ότι σε αρκετούς διαλόγους δεν υπάρχει μουσική επένδυση ούτε ήχοι υποβάθρου ή, αν υπάρχουν, δεν γίνονται αρκετά αισθητά.

Αναφορικά με τις αποφάσεις που καλείστε να πάρετε, θα διαπιστώσετε (με λύπη και απόγνωση) πως τις περισσότερες φορές δεν υπάρχει προφανώς σωστή και λάθος απάντηση, δηλαδή καλείστε να επιλέξετε μεταξύ δυσάρεστων καταστάσεων. Για παράδειγμα: Σας πλησιάζει μία οπλισμένη συμμορία και «ζητάει» να έρθει μαζί σας, για προστασία. Τι κάνετε; Εάν δεχτείτε την πρόταση τους, είναι πολύ πιθανό να δημιουργήσουν προβλήματα στη πορεία (κλοπές, βιασμοί κλπ). Εάν αρνηθείτε, καταλαβαίνετε ότι θα χρειαστεί να πιαστείτε στα χέρια, όπου μπορεί να χαθούν ζωές... Το μεγάλο πλήθος τέτοιων διλημμάτων οδηγεί σε μία «διακλαδιζόμενη» ιστορία, ελαφρώς διαφορετική κάθε φορά ανάλογα με τους χειρισμούς σας, που επηρεάζουν πρωτίστως τους χαρακτήρες που ταξιδεύουν μαζί σας. Ανάλογα με τις αποφάσεις σας, καινούριοι χαρακτήρες/ήρωες μπορεί να προστεθούν στο καραβάνι σας ή κάποιοι μπορεί να αποχωρήσουν ή να σκοτωθούν. Οι χαρακτήρες που θα συναντήσετε είναι αρκετοί, περίπου 20-30, αλλά ιδιαίτερο βάθος δίνεται μόνο σε λίγους εξ αυτών.

Η πλοκή είναι γενικά γραμμική (δεν μπορείτε να περιφερθείτε ελεύθερα στον πλούσιο κόσμο του παιχνιδιού) άλλα όχι ιδιαίτερα προβλέψιμη, αποφεύγοντας αρκετά κλισέ. Παρουσιάζονται αρκετές δραματικές κορυφώσεις, με σημαντικότερη το φινάλε του παιχνιδιού. Είναι από τις λίγες φορές που συγκινήθηκα από παιχνίδια! Ένα αρνητικό στοιχείο που παρατηρήσαμε είναι η μικρή ανωμαλία στον ρυθμό της αφήγησης: Αρκετές φορές η πλοκή μοιάζει να πηδάει κάπως απότομα σε εξελίξεις φαινομενικά αναπάντεχες, δηλαδή εκτός του άμεσου ελέγχου σας. Στα σημεία αυτά πιστεύω πως κάποιο επιπλέον υποστηρικτικό κείμενο, με μορφή διαλόγου ή αφήγησης, θα τακτοποιούσε τα κενά και τις δυσαρμονίες, πλαισιώνοντας καλύτερα την πλοκή, την ανάπτυξη των χαρακτήρων και την ιστορία υποβάθρου του κόσμου.

Καραβάνι & Οδοιπορικό

Ένα από τα βασικά μοτίβα του παιχνιδιού είναι το καραβάνι που προχωράει με το λάβαρο του να ανεμίζει. Το καραβάνι σας αποτελείται από τους κεντρικούς χαρακτήρες/ήρωες και τον πληθυσμό του καραβανιού (αμάχους, πολεμιστές και γίγαντες). Εκτός από τον πληθυσμό, το καραβάνι έχει ακόμα τρία χαρακτηριστικά: Τη φήμη (renown), το ηθικό (morale) και τις προμήθειες (supplies). Η φήμη αποτελεί το νόμισμα του παιχνιδιού, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αγοραστούν προμήθειες και μαγικά αντικείμενα ή να αναβαθμιστούν οι χαρακτήρες που διαπρέπουν στις μάχες. Η φήμη κερδίζεται κυρίως από τις επιτυχείς μάχες αλλά και από διάφορα σημεία της ιστορίας, ανάλογα με τις πράξεις/επιλογές σας. Δεν υπάρχει καταχρηστικός τρόπος πλουτισμού (farming) στο Banner Saga, οπότε η διαχείριση της φήμης είναι υπόθεση ζωής και θανάτου. Το ηθικό του καραβανιού επηρεάζει πρωτίστως τις μάχες. Όταν το ηθικό είναι χαμηλό τότε οι ήρωες σας θα μπαίνουν στη μάχη με πεσμένα «κέφια», δυσχεραίνοντας τις πιθανότητες νίκης. Τέλος, οι προμήθειες χρειάζονται για να ταΐσετε τον πληθυσμό του καραβανιού. Η ένδειξη στο πάνω μέρος της οθόνης αναφέρετε στις μέρες για τις οποίες θα διαρκέσουν οι προμήθειες. Όσο αυξάνεται ο πληθυσμός σας, τόσο πιο πολλές προμήθειες θα απαιτούνται. Σε κάποια εξοντωτικά μεγάλα οδοιπορικά είναι πιθανό να σας τελειώσουν οι προμήθειες. Στην περίπτωση αυτή θα δείτε τον πληθυσμό σας να αργοπεθαίνει και το ηθικό να κατακρημνίζεται.

Το οδοιπορικό γίνεται βλέποντας σε πλάγια όψη το τοπίο με το καραβάνια να ταξιδεύει κατά μήκος του. Τα τοπία είναι άψογα εκτελεσμένα, και παρά το απλοϊκό της σύνθεσης, καταφέρνουν να περιγράψουν την αίσθηση της απόστασης και της εξερεύνησης. Μπορείτε ανά πάσα στιγμή να κατασκηνώσετε και να ξεκουραστείτε για κάποιες μέρες, κάτι που βελτιώνει το ηθικό και βοηθάει στην ανάρρωση τραυματισμένων χαρακτήρων, σε κόστος προμηθειών. Στην κατασκήνωση, μπορείτε να συνομιλήσετε με τους χαρακτήρες/ήρωες σας, να τους αναβαθμίσετε και να τους εξοπλίσετε με αντικείμενα ή να προπονηθείτε σε δοκιμαστικές μάχες. Διάφορα γεγονότα, συναπαντήματα ή μάχες, διακόπτουν προσωρινά το οδοιπορικό σας αλλά τα μόνα πραγματικά διαλείμματα συμβαίνουν όταν φτάσετε σε σημαντικές τοποθεσίες όπως πόλεις, χωριά ή μνημεία. Στις περιπτώσεις αυτές η κάμερα εστιάζει (ζουμάρει) σε κοντινότερη λήψη του καραβανιού. Μακάρι να υπήρχε δυνατότητα παύσης στις σκηνές αυτές!

Σχολιάζοντας το καραβάνι και τη συμβολή της διαχείριση του στο παιχνίδι, διαπιστώνουμε τα παρακάτω. Η προσέγγιση που ακολουθήθηκε μοιάζει κάπως υπεραπλουστευμένη, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα το καραβάνι να είναι κάπως αποκολλημένο από τα υπόλοιπα στοιχεία του παιχνιδιού, και κυρίως από την ιστορία και τους χαρακτήρες. Βασικά, εκτός από το ηθικό που επηρεάζει άμεσα τις μάχες, δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιος ουσιαστικός λόγος για να προσπαθήσεις να σώσεις τον πληθυσμό του καραβανιού από την εξόντωση λόγω πείνας. Επιπλέον, σε κάποιο σημεία (π.χ. στο Κεφάλαιο 6) το παιχνίδια μοιάζει υπερβολικά σκληρό δίνοντας την εντύπωση πως δεν μπορείς με κανέναν τρόπο να σώσεις τον πληθυσμό σου!

Μάχες & Πόλεμοι

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του παιχνιδιού, και σίγουρα αυτό όπου θα περάσετε τον περισσότερο χρόνο, είναι οι μάχες. Οι περισσότερες εξ αυτών είναι μέρος της πλοκής του παιχνιδιού, ενώ άλλες προκύπτουν ως αποτέλεσμα των αποφάσεων σας σε συγκεκριμένες καταστάσεις. Αρκετές μάχες μπορούν να αποφευχθούν με κατάλληλες επιλογές, αλλά αν επιθυμείτε την αιματοχυσία, κανένα πρόβλημα! Στις μάχες συμμετέχουν μόνο οι ήρωες/χαρακτήρες του καραβανιού σας. Κάθε φορά που προκύπτει μία μάχη μπορείτε να επιλέξετε ποιους από τους χαρακτήρες θα κατεβάσετε (από έναν μέχρι έξι) και να τους βάλετε στη σειρά που επιθυμείτε. Ένα ενοχλητικό στοιχείο του παιχνιδιού είναι ότι στο σημείο αυτό, πριν τη μάχη, δεν μπορείτε να δείτε τα στοιχεία των χαρακτήρων, ούτε να αλλάξετε τα αντικείμενα που έχουν εξοπλισμένα. Οι αντίπαλοι σας θα είναι συνήθως οι Dredge, αλλά όχι μόνο... Όπως θα διαπιστώσετε, δεν είναι όλοι οι άνθρωποι που θα συναντήσετε καλοκάγαθοι!

Έχοντας διαλέξει τους χαρακτήρες σας, εισέρχεστε στην «σκακιέρα» της μάχης όπου σας φανερώνεται η θέση των αντιπάλων και καλείστε να αναπτύξετε τους χαρακτήρες σας, ελεύθερα, στις περιοχές που υποδεικνύονται. Οι περιοχές ανάπτυξης διαφέρουν ανάλογα με τις συνθήκες της μάχης. Δηλαδή, μπορεί να αναπτύσσεστε απέναντι, ανάμεσα ή τριγύρω από τους εχθρούς. Το στάδιο αρχικής ανάπτυξης έχει ιδιαίτερη σημασία και σχετίζεται με την τακτική που θα ακολουθήσετε. Συνήθως βάζετε στην πρώτη γραμμή κρούσης τους γίγαντες και από πίσω τους πιο ευάλωτους χαρακτήρες, όπως τοξότες. Έπειτα, ξεκινάει η μάχη, με τη σειρά να εναλλάσσεται ανάμεσα σε εσάς και στον αντίπαλο. Σε κάθε σειρά ελέγχετε έναν συγκεκριμένο χαρακτήρα σας, με τη φορά διαδοχής (turn queue) να εμφανίζεται στο κάτω μέρος της οθόνης. Η κατανόηση της φοράς διαδοχής έχει ιδιαίτερη σημασία για την επιτυχία στις μάχες και πρέπει να ελέγχεται πριν από κάθε κίνηση, καθώς δεν υπάρχει “undo”! Στην έναρξη της σειράς του, ο χαρακτήρας αρχικά μπορεί να κινηθεί στο ταμπλό και στη συνέχεια να επιτεθεί ή να χρησιμοποιήσει την ειδική του ικανότητα (περισσότερα στη συνέχεια). Τονίζουμε πως δεν είναι δυνατό πρώτα να επιτεθείς και στη συνέχεια να κινηθείς. Αυτό, μπορεί αρχικά να προβληματίζει, αλλά εν τέλει είναι αρμονικό με τον συνολικό μηχανισμό μάχης. Η απόσταση που μπορεί να κινηθεί ο κάθε χαρακτήρας είναι 3-4 τετράγωνα, ανάλογα με τον τύπο του. Σημειώνεται πως όταν η μία πλευρά μείνει με έναν μόνο χαρακτήρα, τότε η φορά διαδοχής αλλάζει: παίζει πρώτα ο μόνος εναπομείνας χαρακτήρας και στη συνέχεια παίζουν διαδοχικά όλοι οι αντίπαλοι χαρακτήρες, πριν ξαναδοθεί η σειρά στον μοναχικό επιζώντα. Η μάχη τελειώνει όταν όλοι οι χαρακτήρες της μίας πλευράς νικηθούν.

Ο μηχανισμός μάχης του Banner Saga είναι ιδιαίτερα απλός αλλά επιτρέπει μεγάλο «βάθος» τακτικών. Ο κάθε χαρακτήρας έχει πέντε στοιχεία: δύναμη (strength), πανοπλία (armor), θέληση (willpower), υπερπροσπάθεια (exertion) και θραύση-πανοπλίας (armor break). Τα δύο τελευταία στοιχεία είναι σταθερά σε όλη τη διάρκεια της μάχης, ενώ τα τρία πρώτα εξαντλούνται. Το πιο βασικό στοιχείο είναι η δύναμη, που όταν φτάσει στο μηδέν (ή παρακάτω), ο χαρακτήρας αυτός πέφτει αναίσθητος και η σειρά του, στη φορά διαδοχής, αντικαθίσταται από τον επόμενο χαρακτήρα της ίδιας παράταξης. Επίθεση μπορεί να γίνει είτε στη δύναμη είτε στην πανοπλία ενός αντιπάλου. Η ζημιά που προκαλεί η επίθεση στην πανοπλία είναι σταθερή και ίση με τη θραύση. Αντιθέτως –και εδώ είναι το καινοτόμο στοιχείο του μηχανισμού μάχης– η ζημιά στην δύναμη του αντιπάλου ισούται με τη διαφορά της δύναμης του επιτιθέμενου σε σχέση με την πανοπλία του αμυνόμενου. Για παράδειγμα, όταν ένας χαρακτήρας με δύναμη 9 επιτίθεται σε έναν με πανοπλία 8 ή 2, τότε θα του προκαλέσει ζημιά ίση με 1 ή 7, αντίστοιχα. Γίνεται αντιληπτό πως γενικά πρέπει πρώτα να επιτίθεσθε στην πανοπλία του αντιπάλου και στη συνέχεια στη δύναμη του. Η θέληση (willpower) μπορεί να αναλωθεί από έναν χαρακτήρα είτε για να ενισχυθεί η ζημιά μίας επίθεσης, είτε για να κινηθεί πιο μακριά, είτε για να χρησιμοποιηθεί η ειδική ικανότητα του. Η υπερπροσπάθεια (exertion) ορίζει τη μέγιστη θέληση που μπορείτε να προσθέσετε στις παραπάνω ενέργειες.

Οι χαρακτήρες έχουν παθητικές ικανότητες που τους προσδίδουν ένα πλεονέκτημα. Για παράδειγμα, όλες οι τοξότριες, εφόσον δεν κινηθούν πριν επιτεθούν, μπορούν να προκαλέσουν επιπλέον ζημιά σε έναν στόχο που έχει μειωμένη πανοπλία. Εκτός από τις παθητικές ικανότητες υπάρχουν και οι ειδικές ικανότητες που είναι πιο ισχυρές και για τη χρήση των οποίων απαιτείται θέληση (willpower). Για παράδειγμα ο Warhawk μπορεί να επιτεθεί σε δύο γειτονικούς εχθρούς ταυτόχρονα ενώ ο Strongarm μπορεί να σπρώχνει χαρακτήρες αλλάζοντας έτσι τη θέση τους στο ταμπλό. Η σωστή χρήση και η συνέργεια (combo) μεταξύ των ικανοτήτων αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας στις μάχες. Όταν ένας χαρακτήρας κατατροπώσει τον απαιτούμενο αριθμό εχθρών, τότε μπορεί να προαχθεί (promotion) στην επόμενη βαθμίδα, αυξάνοντας τα στοιχεία του (δύναμη, πανοπλία, θέληση κλπ) και βελτιώνοντας την ειδική ικανότητα του. Για την προαγωγή απαιτείται το νόμισμα του παιχνιδιού, η «φήμη» (renown), που κερδίζεται κυρίως από το πλήθος των εχθρών που νικήθηκαν σε κάθε μάχη. Τέλος, στη διάρκεια του παιχνιδιού θα βρείτε διάφορα μαγικά αντικείμενο με τα οποία μπορείτε να εξοπλίσετε του χαρακτήρες σας. Τα αντικείμενα αυτά ενισχύουν κάποιο ή κάποια από τα στοιχεία του χαρακτήρα (δύναμη, πανοπλία, θέληση κλπ) ή του προσδίδουν καινούριες ιδιότητες.

Εκτός από τις «απλές» μάχες, θα βρεθείτε αντιμέτωποι και με πιο εκτεταμένες συγκρούσεις εναντίον των Dredge, που λέγονται πόλεμοι (wars). Όταν λοιπόν συναντήσετε έναν εχθρικό στρατό, σας δίνεται η επιλογή της κατά μέτωπο επίθεσης, της συντηρητικής προσέγγισης, της υποχώρησης κλπ. Όσο πιο παράτολμη η προσέγγιση του πολέμου, τόσο δυσκολότερη η μάχη αλλά τόσο λιγότερες οι απώλειες στο καραβάνι σας (αν φυσικά νικήσετε). Οι μάχες των πολέμων διεξάγονται όπως περιγράψαμε παραπάνω, με τη διαφορά ότι το πλήθος, ο τύπος και η αρχική ανάπτυξη των εχθρών εξαρτάται από την προσέγγιση σας. Εάν κερδίσετε την μάχη, μπορείτε να κυνηγήσετε τον εχθρό, κάτι που οδηγεί σε μία δεύτερη μάχη με τους χαρακτήρες σας ήδη τραυματισμένους. Το ρίσκο της δεύτερη μάχης αντισταθμίζεται από διάφορα οφέλη, όπως μαγικά αντικείμενα, περισσότερη φήμη και επιπλέον βελτίωση του ηθικού του καραβανιού.

Οι μάχες του Banner Saga είναι γενικά αρκετά δύσκολες, ιδίως μέχρι να κατανοήσετε τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του μηχανισμού μάχης. Η νοημοσύνη (artificial intelligence, AI) των αντιπάλων είναι ικανοποιητική, αλλά κάποιες φορές θα κάνουν περίεργες ή λανθασμένες κινήσεις. Η διεπιφάνεια χρήστη (user interface) μέσα στη μάχη είναι ιδιαίτερα απλή, περιεκτική και επεξηγηματική. Υπάρχουν τρία επίπεδα δυσκολίας, με το ανώτερο να συνιστάται μόνο για τους σκληροπυρηνικούς ή για τους βετεράνους του online PvP αδερφού του, The Banner Saga: Factions. Ακόμα και στην περίπτωση αυτή, θα δείτε πολλές φορές τους χαρακτήρες/ήρωες σας να πέφτουν στη μάχη, αλλά μη φοβάστε. Είναι απλά λιπόθυμοι, όχι νεκροί. Ο μόνιμος θάνατος (perma-death) των χαρακτήρων μπορεί να συμβεί μόνο από συμβάντα της πλοκής, ποτέ μέσω των μαχών. Τέλος, πρέπει να τονίσουμε ότι ήττα σε κάποια μάχη δεν συνεπάγεται game-over, εκτός από δυο-τρεις συγκεκριμένες μάχες με αρχηγούς (boss fights).

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Το Banner Saga είναι ένα από αυτά τα παιχνίδια που δεν μπορείς να ξεκολλήσεις. Εκτός από το εθιστικό gameplay και το ενδιαφέρον της ιστορίας, ο ισχυρότερος μαγνήτης είναι η σπάνια αισθητική ομορφιά του. Όπως τονίσαμε και στο preview, τα γραφικά και η μουσική επένδυση του παιχνιδιού είναι πραγματικά άψογα, και αρκούν για να σας παγιδεύσουν για αμέτρητες ώρες στον φανταστικό αυτό κόσμο που έπλασε η Stoic Studio. Νομίζω τα λόγια περιττεύουν στην περίπτωση αυτή. Το μόνο παράπονο στον τομέα αυτό είναι το γιατί δεν έχει κι άλλα τοπία, κι άλλους χαρακτήρες, κι άλλα cinematics…

Το παιχνίδι είναι βασισμένο σε μεγάλο βαθμό στην πλατφόρμα Flash και παίζει ιδιαίτερα ομαλά, χωρίς σημαντικές απαιτήσεις πόρων ή κολλήματα. Συναντήσαμε κάποια μικρά προβλήματα (bugs) ή κάποιες ασυναρτησίες και ορθογραφικά στους διαλόγους και τα γεγονότα, αλλά το μεγαλύτερο μέρος αυτών διορθώθηκε άμεσα με το πρώτο patch του παιχνιδιού, σε λιγότερο από δέκα μέρες από την πρώτη κυκλοφορία του παιχνιδιού.

Συμπεράσματα

Το Banner Saga είναι ένα διαμάντι αισθητικής και λιτού αλλά ουσιαστικού gameplay. Αποτελεί λαμπρό παράδειγμα προς μίμηση για τα φρέσκα indie παιχνίδια που μας υπόσχεται το Kickstarter, εστιάζοντας σε τολμηρά καινοτόμα χαρακτηριστικά και όχι σε απλή αναπροσαρμογή πετυχημένων εύπεπτων συνταγών. Απευθύνεται σε λάτρεις των turn-based strategy και των σκληρών RPG, που σίγουρα θα ενθουσιαστούν από την πρόκληση και την πανέμορφα βάναυση ιστορία του. Αν ο τύπος σας είναι τα γρήγορα action-FPS ή τα casual click-to-win παιχνίδια, μείνετε μακριά από αυτό!

Η συνολική εμπειρία είναι περίπου 10-12 ώρες, και αξιώνει σίγουρα μερικών ακόμα επαναλήψεων, για να δείτε όλες τις πτυχές της πλοκής. Ο μέσος παίχτης θα βρει το παιχνίδια αρκετά δύσκολο, σε όλη σχεδόν τη διάρκεια του, κυρίως λόγω των μαχών αλλά και της περιορισμένης δυνατότητας save-scumming (δηλαδή συνεχούς save-reload μέχρι να περάσεις κάποιο δύσκολο σημείο του παιχνιδιού) που συνηθίζεται αλλού. Το σύστημα μάχης είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένο και σχεδόν τελείως διάφανο, δηλαδή εμπλέκεται ελάχιστα ο παράγοντας της τύχης.

Τέλος, είναι αρκετά φανερό ότι το παιχνίδι είναι το πρώτο μέρος μία τριλογίας, αφήνοντας αρκετά σημεία της ιστορίας ανεξερεύνητα, κάτι που μπορεί να ξενίσει ορισμένους. Στα αρνητικά του παιχνιδιού συγκαταλέγεται η μικρή ανωμαλία στον «ρυθμό» της αφήγησης, που άλλες φορές πάει αργά ενώ άλλες (κυρίως προς το τέλος) επιταχύνει απότομα και η ελάχιστη πρακτική σημασία της διαχείρισης του πληθυσμού του καραβανιού. Ειρωνικά, το μεγαλύτερο «πρόβλημα» του Banner Saga είναι οι φιλόδοξες προοπτικές που ανοίγει, και που δεν σε αφήνουν να το κρίνεις ως ένα indie παιχνίδι που προήλθε από ένα γκρουπ τριών μόνο ατόμών. Αλλά, σε προκαλούν να το συγκρίνεις με τίτλους τελείως άλλου επιπέδου, όπως το XCOM: Enemy Unknown, το Heroes of Might and Magic ή το Final Fantasy Tactics.

Τελική Βαθμολογία: 85%

Loading